Kasuistiken

Der Internist

, Volume 53, Issue 7, pp 869-873

B-Symptomatik, Lymphknotenschwellung und Zeichen einer Systemerkrankung bei einer 21-Jährigen

  • J. MühlhausenAffiliated withAbteilung Nephrologie und Rheumatologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen
  • , G.A. MüllerAffiliated withAbteilung Nephrologie und Rheumatologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen
  • , H. EiffertAffiliated withAbteilung Klinische Mikrobiologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen
  • , G. WulfAffiliated withAbteilung Hämatologie und Onkologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen
  • , K. HolkeAffiliated withAbteilung Pathologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen
  • , M. KoziolekAffiliated withAbteilung Nephrologie und Rheumatologie, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen Email author 

Rent the article at a discount

Rent now

* Final gross prices may vary according to local VAT.

Get Access

Zusammenfassung

Die Sarkoidose ist eine Multisystemerkrankung. Wir berichten im Folgenden über eine junge Patientin, die mit Lymphknotenschwellungen, B-Symptomatik, Erythema nodosum und Arthralgien vorstellig wurde. Die Erkrankung zeigte einen atypischen Verlauf ohne pulmonale Beteiligung und ohne sarkoidosetypische Serumveränderungen. Letzten Endes konnte sie nur histologisch gesichert werden. Differenzialdiagnostisch standen v. a. infektiologische und neoplastische Erkrankungen im Vordergrund. Eine orale Steroidtherapie führte zu einer Remission.

Schlüsselwörter

Sarkoidose Lymphadenopathie B-Symptomatik Erythema nodosum Granulomatöse Lymphadenitis

B symptoms, lymphadenopathy and signs of systemic disease in a 21-year-old female

Abstract

Sarcoidosis is a multi-systemic disease. A 21-year-old female patient was admitted to our department with lymphadenopathy, B symptoms, erythema nodosum and joint pain. Sarcoidosis showed a very atypical course, lacking any pulmonary symptoms or typical laboratory values. The diagnosis was finally confirmed histologically and thus various differential diagnoses such as microbiological and malignant diseases could be excluded. Oral steroid medication led to remission.

Keywords

Sarcoidosis Lymphadenopathy B symptoms Erythema nodosum Granulomatous lymphadenitis