Die kartenbasierte Alterskontrolle an Zigarettenautomaten

Wirkung und Folgen
  • S. Schneider
  • C. Meyer
  • S. Löber
  • S. Röhrig
  • D. Solle
Leitthema

DOI: 10.1007/s00103-009-1019-x

Cite this article as:
Schneider, S., Meyer, C., Löber, S. et al. Bundesgesundheitsbl. (2010) 53: 178. doi:10.1007/s00103-009-1019-x

Zusammenfassung

Rund 700.000 Zigarettenautomaten ermöglichten deutschen Kindern und Jugendlichen jahrelang den ungehinderten Zugang zu Zigaretten. Zum 1.1.2007 wurde in Deutschland ein kartenbasiertes Autorisierungssystem eingeführt, das zunächst unter 16-Jährigen und ab 2009 auch unter 18-Jährigen den Erwerb von Zigaretten unmöglich machen soll. Die SToP-Study (Sources-of-Tobacco-for-Pupils-Study) untersucht Veränderungen in Zahl und Nutzung dieser Automaten. Konkret wurde ermittelt, ob nach Einführung dieser Maßnahme Zigarettenautomaten abgebaut wurden (Anbieterreaktion) und wie rauchende Jugendliche auf die Einführung dieser Kontrollmaßnahme reagierten (Nachfragerreaktion). Im Rahmen einer Vollerhebung wurden vor und nach der Einführung der Kartensperre sämtliche Tabak-Points-of-Sale (Tabak-POS) in zwei Stadtteilen von Köln erfasst und kartiert und eine Schülerbefragung durchgeführt (Response-Rate: 83%). Im Untersuchungsgebiet existierten 2005 insgesamt 315 und 2007 noch 277 Tabak-POS. Die Zahl der Außenautomaten verringerte sich um 48%, die der Innenautomaten um 8%. Jugendliche umgehen die Kartenkontrolle an Automaten, weichen auf andere Tabak-POS aus (vor allem auf Kioske) und nutzen das soziale Netzwerk (vor allem Freunde) zum Zigarettenkauf. Zwar wurden Zigarettenautomaten in merklichem Umfang abgebaut. Dennoch umgehen offensichtlich viele Jugendliche die Sperre.

Schlüsselwörter

Rauchen Tabakkonsum GIS-Analysen Tabakkontrolle Zigarettenautomaten 

Card-based age control mechanisms at tobacco vending machines

Effect and consequences

Abstract

Until recently, 700,000 tobacco vending machines provided uncontrolled access to cigarettes for children and adolescents in Germany. On January 1, 2007, a card-based electronic locking device was attached to all tobacco vending machines to prevent the purchase of cigarettes by children and adolescents under 16. Starting in 2009, only persons older than 18 are able to buy cigarettes from tobacco vending machines. The aim of the present investigation (SToP Study: “Sources of Tobacco for Pupils” Study) was to assess changes in the number of tobacco vending machines after the introduction of these new technical devices (supplier’s reaction). In addition, the ways smoking adolescents make purchases were assessed (consumer’s reaction). We registered and mapped the total number of tobacco points of sale (tobacco POS) before and after the introduction of the card-based electronic locking device in two selected districts of the city of Cologne. Furthermore, pupils from local schools (response rate: 83%) were asked about their tobacco consumption and ways of purchase using a questionnaire. Results indicated that in the area investigated the total number of tobacco POSs decreased from 315 in 2005 to 277 in 2007. The rates of decrease were 48% for outdoor vending machines and 8% for indoor vending machines. Adolescents reported circumventing the card-based electronic locking devices (e.g., by using cards from older friends) and using other tobacco POSs (especially newspaper kiosks) or relying on their social network (mainly friends). The decreasing number of tobacco vending machines has not had a significant impact on cigarette acquisition by adolescent smokers as they tend to circumvent the newly introduced security measures.

Keywords

Smoking cessation Consumption GIS analyses Tobacco control Tobacco vending machines 

Copyright information

© Springer Medizin Verlag 2010

Authors and Affiliations

  • S. Schneider
    • 1
  • C. Meyer
    • 1
  • S. Löber
    • 2
  • S. Röhrig
    • 1
  • D. Solle
    • 3
  1. 1.Mannheimer Institut für Public Health, Sozial- and Präventivmedizin (MIPH), Medizinische Fakultät MannheimUniversität HeidelbergMannheimDeutschland
  2. 2.Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, MannheimUniversität HeidelbergMannheimDeutschland
  3. 3.Geographisches InstitutUniversität HeidelbergHeidelbergDeutschland

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