, Volume 62, Issue 7, pp 528-536
Date: 12 Jun 2013

Postoperative Beschwerden

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Zusammenfassung

Hintergrund

Frauen berichten nach Operationen stärkere körperliche Beschwerden wie Übelkeit oder Schmerzen als Männer. Präoperative Erwartungen beeinflussen solche Symptome. Das Ziel der vorliegenden Untersuchung ist zu klären, ob sich Männer und Frauen präoperativ in der Erwartung postoperativer Beschwerden unterscheiden und ob sich Geschlechtsunterschiede in der Ausprägung von Beschwerden verringern, wenn Erwartungseffekte kontrolliert werden. Weiteres Ziel ist die Klärung der Frage, welche Beschwerden nach einer Operation von Patienten als besonders belastend erlebt werden und ob dabei Geschlechtsunterschiede existieren.

Methode

In die Auswertung gingen 281 Patienten (128 Männer, 153 Frauen) mit elektivem allgemeinchirurgischem Eingriff ein. Die Patienten wurden vor der Operation nach ihrer Symptomerwartung und ihrer Symptomvorerfahrung befragt. Postoperativ füllten sie den „Anästhesiologischen Nachbefragungsbogen für Patienten“ (ANP) und einen Symptombewertungsbogen aus, mit dem erlebte Beschwerden nach ihrer affektiven Belastung beurteilt werden.

Ergebnisse

Frauen beschrieben im ANP signifikant schlechteres postoperatives Befinden als Männer. Sie hatten schon vor der Operation mehr als Männer erwartet, dass postoperativ negative körperliche Symptome auftreten. Die Geschlechtsunterschiede im Befinden nach der Operation waren deutlich geringer, wenn der Einfluss der Erwartung statistisch aus den Geschlechtsunterschieden herausgerechnet wurde. Für eine starke Ausprägung von „Übelkeit/Erbrechen“ war die Symptomerwartung neben dem Geschlecht ein unabhängiger Prädiktor [“odds ratio“ (OR): 4,3], für starke Schmerzen im Operationsgebiet ausschließlich die Erwartung (OR: 2,6). Unabhängig vom Geschlecht waren die belastendsten postoperativen Symptome „Schmerzen“, „Übelkeit/Erbrechen“ und „Mundtrockenheit/Durstempfinden“.

Schlussfolgerungen

Die präoperative Erwartung verstärkt Geschlechtsunterschiede im postoperativen Befinden und ist ein Risikofaktor für negative körperliche Symptome. Die anästhesiologische Vorbereitung der Patienten sollte deren Erwartungshaltung günstig beeinflussen. Postoperativ sollten „Schmerzen“, „Übelkeit“ und „Durst“ besondere Behandlungsaufmerksamkeit finden.

Abstract

Objective

Women report more severe postoperative complaints than men (e.g. nausea and pain) and expectations of complaints prior to surgery influence the postoperative complaints. Therefore, the aim of this study was to explore if gender differences in complaint expectation can account for differences in postoperative complaints. A further objective was to investigate the effective load of complaints and to look for gender differences.

Methods

In total 281 patients (128 men and 153 women) were included in the study and all patients underwent elective general surgery. Patients were asked for symptom expectations and symptom experiences prior to surgery. After surgery they answered the Anesthesiological Questionnaire (ANP) a validated self-rating method for the assessment of postoperative symptoms and complaints. The symptoms referred to in the questionnaire included sensation of cold, sensation of heat, nausea and vomiting, tickly throat, croakiness, dry mouth and thirst, difficulty in breathing, sore throat, pain in the area of surgery, pain in the area of infusion, muscle pain, back pain, headache, difficulties in urination, difficulty in awakening and feeling of somatic discomfort. In addition patients rated the affective load of the postoperative complaints.

Results

In previous surgery women reported experiencing more postoperative somatic complaints than men. Sex-related differences were significant (p < 0.05) for sensation of cold, nausea and vomiting, tickly throat, croakiness, sore throat, pain and the feeling of somatic discomfort. Likewise, women expected more intensive postoperative complaints following the forthcoming operation. After surgery women reported significantly more severe complaints in negative symptoms of the ANP (e.g. nausea and vomiting, pain and somatic discomfort). Effect sizes of sex-related differences varied according to the symptom (e.g. for pain effect strength d = 0.50, for nausea d = 0.60 and for thirst d = 0.13). Effect sizes decreased when the effect of expectation was statistically controlled. Logistic regression revealed that expectation was an independent predictor for the sensation of severe nausea (odds ratio OR 4.3] and intensive postoperative pain (OR 2.6). Regardless of gender, postoperative pain, nausea and dry mouth/thirst were symptoms with the highest affective load.

Conclusions

Preoperative expectations increase gender differences in somatic complaints following surgery. Anesthesiological education of patients should influence dysfunctional expectations. Postoperative pain, nausea and thirst should be the main targets of interventions to improve patient complaints.

Widmung

Herrn Prof. Dr. med. Dr. phil. Peter Schmucker zum 65. Geburtstag gewidmet.