, Volume 189, Issue 5, pp 394-400
Date: 05 Apr 2013

Radiotherapy for carcinoma of the vagina

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Abstract

Background and purpose

The aim of this study was to assess the potential prognostic factors in patients with primary invasive vaginal carcinoma (PIVC) treated with radical irradiation.

Patients and methods

The analysis was performed on 77 patients with PIVC treated between 1985 and 2005 in the Maria Skłodowska-Curie Memorial Institute of Oncology, Cancer Center in Krakow. A total of 36 patients (46.8 %) survived 5 years with no evidence of disease (NED). The following groups of factors were assessed for potential prognostic value: population-based (age), clinical (Karnofsky Performance Score [KPS], hemoglobin level, primary location of the vaginal lesion, macroscopic type, length of the involved vaginal wall, FIGO stage), microscopic (microscopic type, grade, mitotic index, presence of atypical mitoses, lymphatic vessels invasion, lymphocytes/plasmocytes infiltration, focal necrosis, VAIN-3), immunohistochemical (protein p53 expression, MIB-1 index), cytofluorometric (ploidity, index DI, S-phase fraction, proliferation index SG2M) factors.

Results

Significantly better 5-year NED was observed in patients: < 60 years, KPS ≥ 80, FIGO stage I and II, grade G1–2, MIB-1 index  < 70, S-phase fraction < 10, and proliferation index < 25. Independent factors for better prognosis in the multivariate Cox analysis were age < 60 years, FIGO stage I or II, and MIB-1 index < 70.

Conclusion

Independent prognostic factors in the radically irradiated PIVC patients were as follows: age, FIGO stage, MIB-1 index.

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel

Das Ziel dieser Studie war die Auswertung potentieller prognostischer Faktoren bei Patientinnen mit einem primären invasiven Vaginalkarzinom (PIVC), die mit radikaler Bestrahlung therapiert wurden.

Patienten und Methoden

Die Analyse wurde an 77 Patientinnen mit PIVC durchgeführt, die in den Jahren 1985 bis 2005 im Maria-Skłodowska-Curie-Gedenkinstitut für Onkologie, im Krebszentrum in Krakau, behandelt wurden. Insgesamt 36 Patientinnen (46,8 %) überlebten 5 Jahre ohne Anzeichen einer Erkrankung (NED). Die folgenden Faktorengruppen wurden auf ihren potenziellen prognostischen Wert ausgewertet: bevölkerungsbezogen (Alter), klinisch (Karnofsky-Index [KPS], Hämoglobinwert, primäre Lage der Vaginalläsion, makroskopischer Typ, Länge der betroffenen Vaginalwand, FIGO-Stadium), mikroskopisch (mikroskopischer Typ, Stufe, Mitoseindex, Vorhandensein von atypischen Mitosen, lymphatische Gefäßinvasion, Lymphozyten-/Plasmazelleninfiltration, fokale Nekrose, VAIN-3), immunohistochemisch (Protein p53-Expression, MIB-1-Index) und zytofluorometrisch (Ploidiegrad, Index DI, S-Phase-Fraktion, Proliferationsindex SG2M).

Ergebnisse

Deutlich bessere 5 Jahres-NED-Effekte wurden bei folgenden Patientinnen beobachtet: < 60 Jahre, KPS ≥ 80, FIGO-Stadium I und II, Grad G1–2, MIB-1-Index  < 70, S-Phase-Fraktion < 10, Proliferationsindex < 25. Unabhängige Faktoren für eine bessere Prognose in der multivariaten Cox-Analyse waren Alter < 60 Jahre, FIGO-Stadium I oder II und MIB-1-Index  < 70.

Schlussfolgerung

Unabhängige Faktoren bei radikal bestrahlten Patientinnen mit einem primären invasiven Vaginalkarzinom waren wie folgt: Alter, FIGO-Stadium, MIB-1-Index.