, Volume 189, Issue 1, pp 74-80

Benefit of replacing the Sigma-60 by the Sigma-Eye applicator

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Abstract

Background and purpose

To investigate the clinical benefit of replacing the BSD-2000 Sigma-60 with the Sigma-Eye applicator, taking into account effects of uncertainties in tissue and water bolus parameters.

Patients and methods

For 20 patients, specific absorption rate (SAR) and temperature distributions were calculated and optimized, based on computed tomography (CT) scans in treatment position. The impact of uncertainties on predicted distributions was studied using a Monte Carlo uncertainty assessment.

Results

Replacing the Sigma-60 by the Sigma-Eye applicator resulted in a higher SAR in the tumor [on average a decrease of the hotspot tumor quotient (HTQ) by 24%; p < 0.001], and higher temperatures (T90: +0.4°C, p < 0.001; T50: +0.6°C, p < 0.001) using literature values and SAR optimization. When temperature optimization (T90) was used, a larger average increase was found (T90: +0.7°C, p < 0.001; T50: +0.8°C, p < 0.001). When taking into account uncertainties, a decrease of 23% in median HTQ (p < 0.001) and an increase in T50 and T90 of 0.4°C (p < 0.001) could be demonstrated.

Conclusion

Based on this uncertainty analysis, significant and clinically relevant improvements in HTQ and tumor temperature were achieved when replacing the Sigma-60 by the Sigma-Eye applicator.

Zusammenfassung

Ziel

Untersuchung des Ersatzes des Sigma-60-Applikators des BSD-2000-Hyperthermiesystems durch den Sigma-Eye-Applikator, unter Berücksichtigung der Auswirkungen der Unsicherheiten in den Gewebeparametern.

Methode

Modelle von 20 Patienten wurden aus den CT-Scans in Behandlungsposition erstellt und für die Berechnung und Optimierung von spezifischen Absorptionsraten(SAR)- und Temperaturverteilungen verwendet. Die klinische Relevanz von Unsicherheiten wurde mithilfe der Monte-Carlo-Methode ausgiebig untersucht.

Ergebnisse

Der Ersatz des Sigma-60 durch den Sigma-Eye führt zu erhöhten SAR-Werten im Tumor [durchschnittliche Verbesserung der HTQ um 24% (p < 0,001)] und zu erhöhten Temperaturen (T90: +0,4°C, p < 0,001; T50: +0,6°C, p < 0,001). Durch Verwendung der Temperaturoptimierung (T90) wird eine größere Zunahme festgestellt (T90: + 0,7°C, p < 0,001; T50: + 0,8°C, p < 0,001). Wenn die Unsicherheiten berücksichtigt werden, ergibt sich eine Verbesserung der mittleren HTQ um 23% (p < 0,001) und eine Erhöhung der mittleren T50 und T90 um 0,4°C (p < 0,001).

Schlussfolgerung

Auf Basis einer Unsicherheitsanalyse ergibt sich eine signifikante und klinisch relevante Verbesserung der Tumor-SAR und der Tumortemperatur, wenn der Sigma-60- durch den Sigma-Eye-Applikator ersetzt wird.