Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 187, Issue 2, pp 100–107

Preoperative Oxaliplatin, Capecitabine, and External Beam Radiotherapy in Patients with Newly Diagnosed, Primary Operable, cT3NxM0, Low Rectal Cancer

A Phase II Study
  • Dietmar Öfner
  • Alexander F. DeVries
  • Renate Schaberl-Moser
  • Richard Greil
  • Hans Rabl
  • Jörg Tschmelitsch
  • Matthias Zitt
  • Karin S. Kapp
  • Gerd Fastner
  • Felix Keil
  • Wolfgang Eisterer
  • Robert Jäger
  • Felix Offner
  • Michael Gnant
  • Josef Thaler
  • TAKO 05/ABCSG R-02 Trial Investigators
Original Article

DOI: 10.1007/s00066-010-2182-6

Cite this article as:
Öfner, D., DeVries, A.F., Schaberl-Moser, R. et al. Strahlenther Onkol (2011) 187: 100. doi:10.1007/s00066-010-2182-6

Abstract

Purpose:

In patients with locally advanced rectal cancer (LARC), preoperative chemoradiation is known to improve local control, and down-staging of the tumor serves as a surrogate for survival. Intensification of the systemic therapy may lead to higher downstaging rates and, thus, enhance survival. This phase II study investigated the efficacy and safety of preoperative capecitabine and oxaliplatin in combination with radiotherapy.

Patients and Methods:

Patients with LARC of the mid and lower rectum, T3NxM0 staged by MRI received radiotherapy (total dose 45 Gy) in combination with oral capecitabine (825 mg/m2 twice a day on radiotherapy days; weeks 1–4) and oxaliplatin 50 mg/m2 intravenously (days 1, 8, 15, and 22). Efficacy was evaluated as rate of tumor down-categorization at the T level.

Results:

A total of 59 patients were enrolled (19 women, 40 men; median age of 61 years) and all were evaluable for efficacy and toxicity. Down-categorization at the T level was observed in 53% with pathological complete response in 6 patients (10%). Actual total radiotherapy, oxaliplatin and capecitabine doses received were 97%, 90%, and 93% of the protocol-specified preplanned doses, respectively. Grade 3/4 toxicity was observed in 15 patients (25%). The most frequent was diarrhea (12%).

Conclusions:

Preoperative chemoradiation with capecitabine and oxaliplatin is feasible in patients with MRI-proven cT3 LARC. The only clinically relevant toxicity was diarrhea. Overall, efficacy of the multimodality treatment was good, but not markedly exceeding that of 5-FU- or capecitabine-based chemoradiation approaches.

Key Words

Rectal cancer Chemoradiation Capecitabine Oxaliplatin 

Präoperative kombinierte Radiochemotherapie mit Oxaliplatin und Capecitabin beim lokal fortgeschrittenen, primär operablen, cT3NxM0, tiefen Rektumkarzinom – eine Phase-II-Studie

Zusammenfassung

Ziel:

Eine präoperative Radiochemotherapie verbessert bei Patienten mit einem tief sitzenden Rektumkarzinom (LARC) die lokale Tumorkontrolle und ein so genanntes „down-staging“ dient als Überlebenssurrogatparameter. Von einer Dosisintensivierung der systemischen Therapie kann man sich höhere Down-Staging-Raten erwarten und damit das Überleben verbessern. Diese multizentrische Phase-II-Studie soll die Wirksamkeit und Toxizität einer neoadjuvanten durch Capecitabin und Oxaliplatin intensivierten Radiochemotherapie prüfen.

Patienten und Methodik:

Patienten mit einem LARC, das mittels MRI als cT3NxM0 klassifizierten wurde, erhielten eine Radiotherapie (45 Gy in konventioneller Fraktionierung) mit konkomitanter Gabe von Capecitabin (oral 2 x täglich 825 mg an den Bestrahlungstagen, Woche 1–4) und Oxaliplatin intravenös 50mg/m2 (an den Tagen 1, 8, 15 und 22). Die Rate an Tumor-Down- Categorization dient als Parameter der Wirksamkeit.

Ergebnisse:

59 Patienten (davon 68% männlich, mittleres Alter 61 Jahre) wurden in die Studie eingeschlossen. Eine Down- Categorization in der T-Kategorie wurde in 53% der Patienten beobachtet, wobei 6 Patienten (10%) eine komplette pathologische Remission zeigten. Die tatsächlich verabreichte Strahlendosis betrug 97%, die Capecitabindosis 93% und die Oxaliplatindosis 90% der im Protokoll festgelegten Gesamtdosis. Akute Nebenwirkungen CTC-Grad ≥3 (Common Toxicity Criteria) wurden in 15 Patienten (25%) registriert, wobei mit 12% eine Diarrhoe am häufigsten vorkam.

Schlussfolgerung:

Eine präoperative Radiochemotherapie mit Capecitabin und Oxaliplatin ist bei Patienten mit mittels MRI diagnostiziertem cT3 LARC gut durchführbar. Die einzige klinisch relevante Nebenwirkung war eine Diarrhoe. Allerdings übertrifft die Wirksamkeit nicht wesentlich die bisherigen Erkenntnisse von Studien mit kontinuierlicher 5-Fluorouracil- oder alleiniger Capecitabingabe.

Schlüsselwörter

Rektumkarzinom Kombinierte Radiochemotherapie Capecitabin Oxaliplatin 

Copyright information

© Urban & Vogel, Muenchen 2011

Authors and Affiliations

  • Dietmar Öfner
    • 1
    • 2
    • 16
  • Alexander F. DeVries
    • 3
  • Renate Schaberl-Moser
    • 4
  • Richard Greil
    • 5
  • Hans Rabl
    • 6
  • Jörg Tschmelitsch
    • 7
  • Matthias Zitt
    • 2
  • Karin S. Kapp
    • 8
  • Gerd Fastner
    • 9
  • Felix Keil
    • 10
  • Wolfgang Eisterer
    • 11
  • Robert Jäger
    • 12
  • Felix Offner
    • 13
  • Michael Gnant
    • 14
  • Josef Thaler
    • 15
  • TAKO 05/ABCSG R-02 Trial Investigators
  1. 1.Department of SurgeryParacelsus Private Medical UniversitySalzburgAustria
  2. 2.Department of Visceral, Transplant and Thoracic SurgeryInnsbruck Medical UniversityInnsbruckAustria
  3. 3.Department of Radio-OncologyFeldkirch HospitalFeldkirchAustria
  4. 4.Division of Oncology, Department of Internal MedicineMedical University of GrazGrazAustria
  5. 5.Third Medical DepartmentPrivate Medical Paracelsus University SalzburgSalzburgAustria
  6. 6.Department of SurgeryLeoben-Eisenerz HospitalLeobenAustria
  7. 7.Department of SurgerySt. Veit HospitalSt. Veit/GlanAustria
  8. 8.Department of Therapeutic Radiotherapy and OncologyMedical University of GrazGrazAustria
  9. 9.Department of RadiotherapyPrivate Medical Paracelsus University SalzburgSalzburgAustria
  10. 10.Department of Hematology and OncologyLeoben-Eisenerz HospitalLeobenAustria
  11. 11.Department of Internal Medicine IInnsbruck Medical UniversityInnsbruckAustria
  12. 12.Department of RadiotherapyInnsbruck Medical UniversityInnsbruckAustria
  13. 13.Department of PathologyFeldkirch HospitalFeldkirchAustria
  14. 14.Department of SurgeryMedical University of ViennaViennaAustria
  15. 15.Department of Internal Medicine IVWels-Grieskirchen HospitalWelsAustria
  16. 16.Head Department of SurgeryParacelsus Private Medical University SalzburgSalzburgAustria