Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 186, Issue 6, pp 307–314

Prognostic Impact of VEGF and VEGF Receptor 1 (FLT1) Expression in Patients Irradiated for Stage II/III Non-Small Cell Lung Cancer (NSCLC)

  • Dirk Rades
  • Cornelia Setter
  • Juergen Dunst
  • Olav Dahl
  • Steven E. Schild
  • Frank Noack
Original Article

DOI: 10.1007/s00066-010-2131-4

Cite this article as:
Rades, D., Setter, C., Dunst, J. et al. Strahlenther Onkol (2010) 186: 307. doi:10.1007/s00066-010-2131-4
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Background and Purpose:

The prognostic value of the tumor expression of vascular endothelial growth factor (VEGF) and VEGF receptor 1 (FLT1) is still unclear. This study investigated the impact of tumor expression of VEGF and FLT1 on outcomes in 61 patients irradiated for stage II/III non-small cell lung cancer (NSCLC).

Material and Methods:

The impact of tumor VEGF and FLT expression and twelve additional potential prognostic factors on locoregional control (LC), metastases-free survival (MFS), and overall survival (OS) were retrospectively evaluated. These factors included age, gender, performance status, histology, histological grade, T-category, N-category, surgery, chemotherapy, pack-years, smoking during radiotherapy, and hemoglobin levels during radiotherapy.

Results:

On univariate analysis, improved LC was associated with lower T-category (p = 0.046), lower N-category (p = 0.047), and not smoking during radiotherapy (p = 0.012). VEGF (p = 0.26) and FLT1 expression (p = 0.70) had no significant impact. On multivariate analysis, lower N-category (p = 0.037) maintained significance; not smoking during radiotherapy was almost significant (p = 0.052). On univariate analysis, improved MFS was associated with lower T-category (p = 0.034) and lower N-category (p = 0.027), and almost with hemoglobin ≥ 12 g/dl during radiotherapy (p = 0.053). VEGF (p = 0.80) and FLT1 expression (p = 0.61) had no significant impact. On multivariate analysis, lower N-category (p = 0.040) maintained significance. On univariate analysis, improved OS was associated with lower T-category (p = 0.028), lower N-category (p = 0.003), not smoking during radiotherapy (p = 0.047), and hemoglobin levels ≥ 12 g/dl during radiotherapy (p = 0.019). VEGF (p = 0.59) and FLT1 expression (p = 0.85) had no significant impact. On multivariate analysis, lower N-category (p = 0.011) maintained significance.

Conclusion:

Tumor expression of VEGF and FLT1 appear to have no significant impact on LC, MFS, or OS in patients irradiated for NSCLC.

Key Words:

Non-small cell lung cancer VEGF expression FLT1 expression Prognosis 

Bedeutung der Expression von VEGF und VEGF-Rezeptor 1 (FLT1) für die Prognose nach Strahlentherapie bei Patienten mit nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom (NSCLC) im Stadium II/III

Hintergrund und Ziel:

Die prognostische Bedeutung der Tumorexpression von vaskularem endothelialen Wachstumsfaktor (VEGF) und VEGF-Rezeptor 1 (FLT1) ist unklar. Diese Studie untersuchte den Einfluss der Tumorexpression von VEGF und FLT1 auf die Prognose nach Strahlentherapie von 61 Patienten mit einem nichtkleinzelligen Bronchialkarzinom (NSCLC) im Stadium II/III.

Material und Methodik:

Der Einfluss von VEGF und FLT sowie zwolf weiteren möglichen Prognosefaktoren auf die lokoregionale Kontrolle (LC), das metastasenfreie Überleben (MFS) und das Gesamtüberleben (OS) wurde retrospektiv evaluiert. Diese Faktoren waren Alter, Geschlecht, Allgemeinzustand, Histologie, histologisches Grading, T-Kategorie, N-Kategorie, Operation, Chemotherapie, Pack-Years, Rauchen während Strahlentherapie und Hamoglobinwerte während Strahlentherapie (Tabelle 1).

Ergebnisse:

In der univariaten Analyse war eine bessere LC mit niedrigerer T-Kategorie (p = 0,046), niedrigerer N-Kategorie (p = 0,047) und Nichtrauchen während Strahlentherapie (p = 0,012) assoziiert (Tabelle 2). VEGF- (p = 0,26) und FLT1-Expression (p = 0,70) waren nicht signifikant (Abbildung 1). In der Multivarianzanalyse blieb die N-Kategorie (p = 0,037) signifikant; Nichtrauchen war fast signifikant (p = 0,052). In der univariaten Analyse war ein besseres MFS mit niedrigerer T-Kategorie (p = 0,034), niedrigerer N-Kategorie (p = 0,027) und fast mit Hamoglobinwerten ≥ 12 g/dl (p = 0,053) assoziiert (Tabelle 3). VEGF- (p = 0,80) und FLT1-Expression (p = 0,61) waren nicht signifikant (Abbildung 2). In der Multivarianzanalyse blieb die N-Kategorie (p = 0,040) signifikant. In der univariaten Analyse war ein besseres OS mit niedrigerer T-Kategorie (p = 0,028), niedrigerer N-Kategorie (p = 0,003), Nichtrauchen (p = 0,047) und Hamoglobinwerten ≥ 12 g/dl (p = 0,019) assoziiert (Tabelle 4). VEGF- (p = 0,59) und FLT1-Expression (p = 0,85) waren nicht signifikant (Abbildung 3). In der Multivarianzanalyse blieb die N-Kategorie (p = 0,011) signifikant.

Schlussfolgerung:

Die Tumorexpression von VEGF und FLT1 scheint keinen signifikanten Einfluss auf die Prognose nach Bestrahlung aufgrund eines NSCLC im Stadium II/III zu haben.

Schlüsselwörter:

Nichtkleinzelliges Bronchialkarzinom VEGF-Expression FLT1-Expression Prognose 

Copyright information

© Urban & Vogel, Muenchen 2010

Authors and Affiliations

  • Dirk Rades
    • 1
    • 6
  • Cornelia Setter
    • 1
  • Juergen Dunst
    • 1
  • Olav Dahl
    • 2
    • 3
  • Steven E. Schild
    • 4
  • Frank Noack
    • 5
  1. 1.Department of Radiation OncologyUniversity of LübeckLübeckGermany
  2. 2.Section of Oncology, Institute of MedicineUniversity of BergenBergenNorway
  3. 3.Department of OncologyHaukeland University HospitalBergenNorway
  4. 4.Department of Radiation OncologyMayo ClinicScottsdaleUSA
  5. 5.Institute of PathologyUniversity of LübeckLübeckGermany
  6. 6.Department of Radiation OncologyUniversity Hospital Schleswig-Holstein, Campus LübeckLübeckGermany

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