Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 184, Issue 12, pp 686–692

Sodium butyrate enemas in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer and the impact on late proctitis

A prospective evaluation
  • Andrea Hille
  • Markus K. A. Herrmann
  • Tereza Kertesz
  • Hans Christiansen
  • Robert M. Hermann
  • Olivier Pradier
  • Heinz Schmidberger
  • Clemens-F. Hess
Original Article

DOI: 10.1007/s00066-008-1896-1

Cite this article as:
Hille, A., Herrmann, M.K.A., Kertesz, T. et al. Strahlenther Onkol (2008) 184: 686. doi:10.1007/s00066-008-1896-1

Abstract

Purpose

To evaluate prospectively the effect of sodium butyrate enemas on the treatment of acute and the potential influence on late radiation-induced proctitis.

Patients and Methods

31 patients had been treated with sodium butyrate enemas for radiation-induced acute grade II proctitis which had developed after 40 Gy in median. During irradiation the toxicity was evaluated weekly by the Common Toxicity Criteria (CTC) and subsequently yearly by the RTOG (Radiation Therapy Oncology Group) and LENT-SOMA scale.

Results

23 of 31 patients (74%) experienced a decrease of CTC grade within 8 days on median. A statistical significant difference between the incidence and the severity of proctitis before start of treatment with sodium butyrate enemas compared to 14 days later and compared to the end of irradiation treatment course, respectively, was found. The median follow-up was 50 months. Twenty patients were recorded as suffering from no late proctitis symptom. Eleven patients suffered from grade I and 2 of these patients from grade II toxicity, too. No correlation was seen between the efficacy of butyrate enemas on acute proctitis and prevention or development of late toxicity, respectively.

Conclusion

Sodium butyrate enemas are effective in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer but have no impact on the incidence and severity of late proctitis.

Key Words

Prostate cancerRadiotherapyAcute proctitisLate proctitisSodium butyrate enemas

Natriumbutyrat-Einläufe in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom und der Einfluss auf eine späte Proktitis. Eine prospektive Untersuchung

Zusammenfassung

Ziel

Diese prospektive Untersuchung wurde durchgeführt, um den Effekt von Natriumbutyrat-Einläufen in der Therapie der akuten Proktitis sowie den potentiellen Einfluss auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.

Patienten und Methodik

31 Patienten wurden mit Natriumbutyrat-Einläufen bei radiogen induzierter akuter Grad-II-Proktitis behandelt, die im Mittel nach 40 Gy aufgetreten war. Während der Radiotherapie wurde die Toxizität wöchentlich anhand der Common Toxicity Criteria (CTC) und anschließend jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.

Ergebnisse

23 von 31 Patienten (74%) erfuhren eine Abnahme des CTC-Grades innerhalb von 8 Tagen im Median. Dadurch war der Unterschied in der Häufigkeit und Schwere der Proktitis vor Therapiebeginn und 14 Tage später bzw. am Ende der Radiotherapie statistisch signifikant. Der mediane Follow-up lag bei 50 Monaten. 20 Patienten entwickelten keine späte Proktitis. 11 Patienten entwickelten eine Grad-I- und 2 von diesen Patienten ebenfalls eine Grad-II-Toxizität. Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen der Effektivität der Natriumbutyrat-Einläufe und Prävention bzw. Entwicklung einer späten Toxizität entdeckt werden.

Schlussfolgerung

Natriumbutyrat-Einläufe sind effektiv in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom, haben aber keinen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere der späten Proktitis.

Schlüsselwörter

ProstatakarzinomRadiotherapieAkute ProktitisSpäte ProktitisNatriumbutyrat-Einläufe

Copyright information

© Urban & Vogel, Muenchen 2008

Authors and Affiliations

  • Andrea Hille
    • 1
    • 4
  • Markus K. A. Herrmann
    • 1
  • Tereza Kertesz
    • 1
  • Hans Christiansen
    • 1
  • Robert M. Hermann
    • 1
  • Olivier Pradier
    • 2
  • Heinz Schmidberger
    • 3
  • Clemens-F. Hess
    • 1
  1. 1.Department of Radiotherapy and RadiooncologyUniversity HospitalGoettingenGermany
  2. 2.Department of Radiotherapy and RadiooncologyUniversity HospitalBrestFrance
  3. 3.Department of Radiotherapy and RadiooncologyUniversity HospitalMainzGermany
  4. 4.Department of Radiotherapy and RadiooncologyUniversity HospitalGöttingenGermany