Original Article

Strahlentherapie und Onkologie

, Volume 184, Issue 5, pp 251-255

A New Scoring System to Predicting the Survival of Patients Treated with Whole-Brain Radiotherapy for Brain Metastases

  • Dirk RadesAffiliated withDepartment of Radiation Oncology, University Hospital Schleswig-HolsteinDepartment of Radiation Oncology, University Hospital Schleswig-Holstein, Campus Luebeck Email author 
  • , Juergen DunstAffiliated withDepartment of Radiation Oncology, University Hospital Schleswig-Holstein
  • , Steven E. SchildAffiliated withDepartment of Radiation Oncology, Mayo Clinic

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Purpose:

To create a scoring system to estimate survival of patients who received whole-brain radiotherapy (WBRT) for brain metastases.

Material and Methods:

Based on a multivariate analysis of 1,085 retrospectively analyzed patients, a scoring system was developed. This score was based on the four significant prognostic factors found in the multivariate analysis including: age, performance status, extracranial metastases at the time of WBRT, and interval between tumor diagnosis and WBRT. The score for each prognostic factor was determined by dividing the 6-month survival rate (in %) by 10. The total score represented the sum of the partial scores for each prognostic factor. Total scores ranged from 9 to 18 points, and patients were divided into four groups. For each group, survival was compared for short-course (5 × 4 Gy) versus longer-course WBRT (10 × 3 Gy/20 × 2 Gy).

Results:

Actuarial 6-month survival rates were 6% for patients with scores of 9–10 points, 15% for those with scores of 11–13 points, 43% for those with scores of 14–16 points, and 76% for those with scores of 17–18 points (p < 0.001). Longer-course WBRT was not associated with better survival than short-course WBRT in any of the four groups.

Conclusion:

: Patients with brain metastases receiving WBRT can be grouped with this score to estimate survival. Short-course and longer-course WBRT resulted in similar survival in all groups studied. However, in the more favorable patients with scores of 17–18, longer-course WBRT with lower doses per fraction should be considered, as these schedules have been associated with less neurocognitive toxicity.

Key Words:

Brain metastases Whole-brain radiotherapy Survival Score

Ein neuer Score zur Prädiktion des Überlebens bei Patienten mit Hirnmetastasen nach Ganzhirnbestrahlung

Ziel:

Entwicklung eines Scores zur Abschatzung der Uberlebensprognose von Patienten mit Hirnmetastasen, die eine Ganzhirnbestrahlung (WBRT) erhielten.

Material und Methodik:

Basierend auf einer Multivarianzanalyse von 1 085 retrospektiv analysierten Patienten wurde ein Score entwickelt. Dieser Score berucksichtigte die vier Prognosefaktoren, die in der Multivarianzanalyse signifikant waren: Alter, Allgemeinzustand, extrakranielle Metastasen zur Zeit der WBRT und Intervall von der Erstdiagnose der Tumorerkrankung bis zur WBRT. Den Score fur jeden einzelnen Prognosefaktor erhielt man, indem man die Uberlebensrate nach 6 Monaten (in %) durch 10 dividierte und auf ganze Zahlen rundete (Tabelle 1). Der Gesamtscore entsprach der Summe der vier Teilscores und betrug zwischen 9 und 18 Punkten (Abbildung 1). Nach dem Score wurden vier Gruppen gebildet. In jeder Gruppe wurden Kurzzeit-WBRT (5 × 4 Gy) und Langzeit-WBRT (10 × 3 Gy/20 × 2 Gy) fur das Uberleben verglichen.

Ergebnisse:

Die aktuarischen Uberlebensraten nach 6 Monaten betrugen 6% bei Patienten mit einem Score von 9–10 Punkten, 15% bei einem Score von 11–13 Punkten, 43% bei einem Score von 14–16 Punkten und 76% bei einem Score von 17–18 Punkten (p < 0,001; Abbildung 2). Die Langzeit-WBRT fuhrte in keiner Gruppe zu einem besseren Uberleben als die Kurzzeit-WBRT (Abbildung 3).

Schlussfolgerung:

Bei Patienten mit Hirnmetastasen, die eine WBRT erhalten, kann mit Hilfe dieses Scores die Uberlebensprognose abgeschatzt werden. Langzeit- und Kurzzeit-WBRT fuhrten zu vergleichbaren Uberlebensraten. Bei Patienten mit einem Score von 17–18 Punkten sollte die Langzeit-WBRT mit geringeren Dosen pro Fraktion erortert werden, da diese Schemata nach der Literatur seltener mit neurokognitiven Defiziten einhergehen.

Schlüsselwörter:

Hirnmetastasen Ganzhirnbestrahlung Überleben Score