, Volume 181, Issue 10, pp 645-651

Significant Negative Impact of Adjuvant Chemotherapy on Health-Related Quality of Life (HR-QoL) in Women with Breast Cancer Treated by Conserving Surgery and Postoperative 3-D Radiotherapy

Rent the article at a discount

Rent now

* Final gross prices may vary according to local VAT.

Get Access

Purpose:

To prospectively assess health-related quality of life (HR-QoL) in women after conserving surgery for breast cancer during/after postoperative 3-D radiotherapy.

Patients and Methods:

109 consecutively treated patients were analyzed. HR-QoL was assessed at initiation (t1), end (t2), and 6 weeks after radiotherapy (t3) using the EORTC modules QLQ-C30/BR23. Patients were divided into three therapy groups. Group I comprised 41 patients (radiotherapy and adjuvant chemotherapy), group II 45 patients (radiotherapy and adjuvant hormonal therapy), and group III 23 patients (radiotherapy alone). Reliability was tested. Scale means were calculated. Univariate (ANOVA) and multivariate (MANCOVA) analyses were performed.

Results:

Reliability testing revealed mean Cronbach’s α> 0.70 at all measurement points. ANOVA/MANCOVA statistics revealed significantly better HR-QoL for patients in group II versus I. Patients receiving radiotherapy alone (group III) showed the best results in HR-QoL. However, scale mean differences between groups II and III were not significant.

Conclusion:

HR-QoL measurement using EORTC instruments during/after radiotherapy is reliable. Adjuvant chemotherapy significantly lowered HR-QoL versus hormones or radiotherapy alone. Chemotherapy patients did not recover longitudinally (from t1 to t3).

Ziel:

Die gesundheitsbezogene Lebensqualität (LQ) bei Patientinnen mit einem Mammakarzinom nach brusterhaltender Operation sollte prospektiv während/nach postoperativer 3-D-Radiotherapie erfasst werden.

Patienten und Methodik:

109 konsekutiv behandelte Patientinnen wurden analysiert. Die gesundheitsbezogene LQ wurde mit Hilfe der EORTC-Instrumente QLQ-C30 und BR23 bei Beginn (t1), Abschluss (t2) und 6 Wochen nach Radiotherapie (t3) gemessen. Die Studienpopulation wurde in drei Therapiegruppen stratifiziert: Gruppe I mit 41 Patientinnen (Radiotherapie und adjuvante Chemotherapie), Gruppe II mit 45 Patientinnen (Radiotherapie und adjuvante Hormontherapie) und Gruppe III mit 23 Patientinnen (alleinige Radiotherapie). Die Reliabilität wurde ermittelt. Die mittleren Skalenwerte wurden berechnet. Univariate (ANOVA) und multivariate (MANCOVA) Analysen wurden durchgeführt.

Ergebnisse:

Die Ermittlung der Reliabilität ergab durchschnittliche Cronbach-α-Werte > 0,70 bei allen Messzeitpunkten. Die ANOVA/MANCOVA-Analysen zeigten eine signifikant bessere gesundheitsbezogene LQ bei Patientinnen der Gruppe II versus I. Die beste Lebensqualität zeigte sich bei den Patientinnen (Gruppe III), die sich einer alleinigen postoperativen Radiotherapie unterzogen. Die Differenzen der Skalenmittelwerte zwischen den Gruppen II und III waren jedoch nicht signifikant.

Schlussfolgerung:

Die Messung der gesundheitsbezogenen LQ mit den EORTC-Instrumenten während/nach Radiotherapie ist reliabel. Die adjuvante Chemotherapie schränkte die LQ gegenüber Hormon- oder alleiniger Radiotherapie signifikant ein. Die chemotherapierten Patientinnen erholten sich nicht longitudinal (von t1 bis t3).