, Volume 108, Issue 8, pp 639-645
Date: 06 Nov 2013

Akutes Leberversagen

Rent the article at a discount

Rent now

* Final gross prices may vary according to local VAT.

Get Access

Zusammenfassung

Das akute Leberversagen (ALV) ist mit einer Prävalenz von 5 pro 1 Mio. Einwohner zwar selten, besitzt aber eine sehr hohe Mortalitätsrate von etwa 34 %. Es wird in westlichen Zivilisationen hauptsächlich durch Medikamente (Paracetamol) und virale Hepatitiden ausgelöst. Die Patienten sind hauptsächlich durch den Ausfall der Lebersynthesefunktion, die Entwicklung einer hepatischen Enzephalopathie und ein mögliches Multiorganversagen gefährdet. Spezifische Therapien sind mit der Gabe von N-Acetylcystein (Paracetamol) oder von Nukleotid-/Nukleosid-Analoga (Hepatitis-B) zwar möglich, oft aber nicht ausreichend effektiv. Die Durchführung einer Lebertransplantation ist hier oft die einzige verbleibende Therapieoption. Neue Prognosescores, wie der Acute-liver-failure-study-group(ALFSG)-Score, ermöglichen eine verbesserte Patientenselektion, um dem Organmangel durch eine ausreichend stringente Indikationsstellung gerecht zu werden.

Abstract

Although acute liver failure is a rare disease with a prevalence of 5 per 1 million people, it has a considerablely high mortality rate of 34 %. The main causes in western civilizations are drug overdose (acetaminophen) and viral hepatitis. Patients are affected by the loss of liver synthesis function and are at risk of developing hepatic encephalopathy and possible multiorgan failure. Specific therapies consisting of the administration of N-acetylcysteine (acetaminophen) or of nucleotide/nucleoside analogs (hepatitis B) are possible, but are often not adequate. Orthotopic liver transplantation is, therefore, frequently the only remaining effective therapy for severe acute liver failure. Due to organ shortage, new prognostic tools, e.g., the Acute Liver Failure Study Group (ALFSG) score, have been developed to improve patient selection using sufficiently stringent selection criteria.