Herz

, Volume 39, Issue 2, pp 258–263

Angiotensinogen gene variations and LV outflow obstruction in hypertrophic cardiomyopathy

e-Herz: Original article

DOI: 10.1007/s00059-013-3818-y

Cite this article as:
Wang, S., Wang, J., Zou, Y. et al. Herz (2014) 39: 258. doi:10.1007/s00059-013-3818-y
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Abstract

Background

Variations of angiotensinogen (AGT) gene have been associated with cardiac hypertrophy. We hypothesized that AGT gene polymorphism may play a modifier role in the diversity of left ventricular outflow obstruction.

Methods

The polymorphisms of the AGT gene were genotyped in 225 patients with hypertrophic cardiomyopathy (HCM) and 243 age-and sex-matched healthy controls. The effect of the A and G alleles on the expression of the reporter gene were evaluated in vitro using dual-luciferase reporter assays.

Results

Our results showed that the frequency of the A allele was higher in patients than in controls (50.2 % vs. 35.8 %, p < 0.05). Patients carrying the AA and AG genotypes had a higher proportion of left ventricular outflow obstruction (30.1 % vs. 17.0 %, p < 0.05) and heart failure (NYHA functional class III ~ IV, 35.4 % vs. 18.8 %, p < 0.05) than those carrying the GG genotype had. After adjusted for age, sex, the thickness of the interventricular septum, family history of HCM, and sudden death, the A allele conferred a 2.4-fold risk for left ventricular outflow obstruction than the GG genotype did (adjusted OR = 2.4, 95 %CI 1.2–4.8). The G allele suppressed the expression of the reporter gene significantly compared with the A allele (p < 0.05).

Conclusion

AGT gene variations may be genetic modifiers for the development of HCM.

Keywords

Left ventricular outflow obstruction Modifier Hypertrophic Cardiomyopathy Angiotensinogen 

Angiotensinogen-Gen-Varianten und linksventrikuläre Ausflusstraktobstruktion bei hypertropher Kardiomyopathie

Zusammenfassung

Hintergrund

Varianten des Angiotensinogen(AGT)-Gens wurden mit kardialer Hypertrophie in Zusammenhang gebracht. Unsere Hypothese war, dass ein AGT-Gen-Polymorphismus eine Rolle als Modifikator bei den verschiedenen Formen der linksventrikulären Ausflusstraktobstruktion spielen könnte.

Methoden

Die Polymorphismen des AGT-Gens wurden bei 225 Patienten mit hypertropher Kardiomyopathie (HCM) und 243 gesunden Kontrollen entsprechenden Alters und Geschlechts genotypisiert. Die Auswirkung des A- und G-Allels auf die Expression des Reportergens wurde in vitro durch die duale Luziferase-Reportergen-Assay-Methode ermittelt.

Ergebnisse

Die vorliegenden Ergebnisse zeigten, dass die Häufigkeit des A-Allels bei den Patienten größer war als bei den Kontrollen (50,2 % versus 35,8 %; p < 0,05). Bei den Patienten, die Träger des AA- und AG-Genotyps waren, fiel der Anteil an linksventrikulärer Ausflusstraktobstruktion (30,1 % versus 17,0 %; p < 0,05) und Herzinsuffizienz (Funktionsklasse III ~ IV nach NYHA; 35,4 % versus 18,8 %; p < 0,05) höher aus als bei Träger des GG-Genotyps. Nach Adjustierung hinsichtlich Alter, Geschlecht, Dicke des interventrikulären Septums, Familienanamnese zu HCM und plötzlichem Herztod bedeutete das A-Allel ein 2,4-faches Risiko für eine linksventrikuläre Ausflusstraktobstruktion gegenüber dem GG-Genotyp (adjustierte OR = 2,4; 95 %-KI: 1,2–4,8). Das G-Allel supprimierte die Expression des Reportergens signifikant im Vergleich zum A-Allel (p < 0,05).

Schlussfolgerung

Varianten des AGT-Gens sind möglicherweise genetische Modifikatoren für die Entstehung einer HCM.

Schlüsselwörter

Linksventrikuläre Ausflusstraktobstruktion Modifikator Hypertroph Kardiomyopathie Angiotensinogen 

Copyright information

© Urban & Vogel 2013

Authors and Affiliations

  • S. Wang
    • 1
  • J. Wang
    • 2
  • Y. Zou
    • 2
  • J. Wang
    • 2
  • H. Wang
    • 2
  • R. Hui
    • 2
  1. 1.The First Geriatric Cardiology DepartmentChinese Peoples’ Liberation Army General HospitalBeijingChina
  2. 2.Sino-German Laboratory for Molecular MedicineKey Laboratory for Clinical Cardiovascular Genetics of the Ministry of EducationBeijingChina