Sozial- und Präventivmedizin

, Volume 50, Issue 3, pp 177–185

Socio-economic health differences among the elderly population in Krakow, Poland

Authors

    • Department of Medical Sociology, Chair of Epidemiology and Preventive Medicine, Faculty of MedicineJagiellonian University
  • Jitse P. van Dijk
    • Department of Social MedicineUniversity of Groningen
  • Andrea Madarasova Geckova
    • Institute of Social Sciences, Faculty of ScienceUniversity of P. J. Safarik
  • Piotr Brzyski
    • Department of Medical Sociology, Chair of Epidemiology and Preventive Medicine, Faculty of MedicineJagiellonian University
  • Beata Tobiasz-Adamczyk
    • Department of Medical Sociology, Chair of Epidemiology and Preventive Medicine, Faculty of MedicineJagiellonian University
  • Wim J. A. van den Heuvel
    • Institute of Rehabilitation Research
Section: Public health in Eastern Europe

DOI: 10.1007/s00038-005-2051-8

Cite this article as:
Knurowski, T., van Dijk, J.P., Geckova, A.M. et al. Soz.-Präventivmed. (2005) 50: 177. doi:10.1007/s00038-005-2051-8

Summary.

Objectives: To assess whether socio-economic health differences persist into old age in Poland and if there are SES-related differences in health by age group and gender.

Methods: 528 randomly chosen, not institutionalized elderly people aged 65–85 living in Krakow were interviewed about their socio-economic status (occupation, education, income, house ownership), health status (self-rated health) and quality of life (Cantril’s ladder).

Results: People with higher level of education and higher occupational status reported significantly better health and better quality of life compared to people who were not as well off. Income level and house ownership had a significant influence on the quality of life of elderly people. In addition, some findings indicate differences in the patterning of health inequalities across particular age and gender groups.

Conclusion: There are socio-economic differences in health and quality of life among the urban elderly population in Poland which are unfavourable for lower social strata.

Keywords.

Socio-economic statusHealth inequalitiesElderlyPoland

Zusammenfassung.

Unterschiede im Gesundheitszustand bedingt durch sozioökonomischen Status der Älteren in Krakau, Polen

Fragestellung: Überprüfen, ob sozioökonomische Gesundheitsunterschiede in Polen bis zum hohen Alter überdauern und wie sie sich zwischen den einzelnen Altersgruppen und Geschlechtern ausdifferenzieren.

Methode: 528 zufällig ausgewählte, nicht-institutionisierte und in Krakau lebende Personen im Alter von 65–85 Jahren wurden nach ihrem sozioökonomischen Status (Beruf, Ausbildung, Einkommen, Eigentumswohnung), Gesundheitszustand (Selbstbeurteilung des Gesundheitszustands) sowie nach Lebensqualität (Cantril-Leiter) befragt.

Ergebnisse: Die aus statushöheren Berufsgruppen stammenden Personen und Personen mit Hochschulausbildung haben einen besseren Gesundheitszustand und eine bessere Lebensqualität angegeben als Personen mit niedrigerem sozioökonomischem Status. Die Höhe des Einkommens und Hausbesitz hatten einen signifikanten Einfluss auf die Lebensqualität der älteren Personen. Einige Ergebnisse bestätigen Unterschiede im Muster der gesundheitlichen Ungleichheit zwischen den einzelnen Alters- und Geschlechts-Gruppen.

Schlussfolgerung: Im Gesundheitszustand sowie in der Lebensqualität der älteren städtischen Bevölkerung Polens wurden Unterschiede festgestellt, die durch sozioökonomischen Status bedingt sind und negative Auswirkungen auf die niedrigeren Schichten der Gesellschaft haben.

Résumé.

Santé des personnes âgées et statut socio-économique à Cracovie, Pologne

Objectifs: Vérifier la persistance des différences socioéconomiques à un âge avancé et en vérifier les éventuels effets sur l’état de santé des personnes âgées, selon l’âge et le sexe.

Methodes: Interviews d’un échantillon aléatoire de 528 personnes âgées de 65 à 85 ans, non institutionnalisées, et vivant à Cracovie (Pologne). Indicateurs utilisés: statut socio-économique (profession, formation, revenu, propriété de son logement), état de santé (auto évalué), qualité de vie (échelle de Cantril).

Résultats: Les personnes bénéficiant d’un statut professionnel élevé ainsi que celles ayant une formation poussée ont rapporté un meilleur état de santé et une qualité de vie plus élevée que les personnes ayant un statut socio-économique inférieur. Le niveau de revenu ainsi que le fait d’être propriétaire de son logement exercent une influence significativement positive sur la qualité de vie des personnes âgées. De plus, certains résultats suggèrent que les inégalités de santé varient selon les groupes d’âge et de sexe.

Conclusions: Des différences existent au niveau de l’état de santé et de la qualité de vie des populations âgées vivant en milieu urbain en Pologne. Ces différences sont en lien avec le statut socio-économique et exercent une influence négative sur les couches inférieures de la société.

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© Birkhäuser Verlag, Basel 2005