, Volume 78, Issue 4, pp 255-272

Die Fettembolie der Lungen als Todesursache. Ätiologie, Pathogenese und Beweisführung

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Summary

A comprehensive survey is given of the most important theories of etiology, pathogenesis and pathophysiology of pulmonary fat embolism. Autopsy and microscopic examinations were performed on 26 corpses with different causes of death. The total contents of fat of the lungs was analyzed by chloroform extraction. Death due to pulmonary fat embolism was diagnosed in three cases. In those with whole fat contents of about 20 g or more the histological degree was equivalent to occlusion of half of all vessels. The histological feature resembled that of shock; hemorrhage and microthrombosis were regular findings. The functional and morphological relationships with shock are discussed. It is concluded that, at least in the initial stage, fat embolism is due to mechanical injury. This mechanism is possibly altered or enhanced by biochemical changes in later phases. Pulmonary fat embolism is a disease which may cause death if mechanical, toxic and shock-inducing effects lead to insufficiency of the cardio-respiratory system. In forensic cases death due to fat embolism should be diagnosed only after exclusion of other lethal factors. Posttraumatic cases often show competition with shock due to hemorrhage. It is important to relate the degree of fat embolism to preexisting diseases.

Zusammenfassung

Darstellung der Literatur zur Ätiologie, Pathogenese und Pathophysiologie der Fettembolie. Die Pathomorphologie der pulmonalen Fettembolie zeigt Ähnlichkeiten mit jener der Schocklunge. Besonders die wechselwirkenden Faktoren zwischen Fettembolie und Schock werden erörtert. Die Wirkungen der pulmonalen Fettembolie werden unterteilt in: mechanische, toxische und Schockinduzierende Wirkungskomponenten. Verfasser kommen zu der Ansicht, daß die pulmonale Fettembolie ein eigenständiges Krankheitsgeschehen darstellt. Es werden 26 Todesfälle mit und ohne Fettembolie untersucht. Die Fettembolie wird morphologisch und gravimetrisch quantifiziert. Bei geringen Graden der Fettembolie besteht eine schlechte Korrelation zwischen mikromorphologischem Grad und gravimetrischem Ergebnis. Bei hohem Grad der Fettembolie besteht scheinbar eine engere Korrelation. Zusätzlich finden sich bei hohen Fettemboliegraden Mikrohämorrhagien, Mikrothromben.

Die todesursächliche Bedeutung der pulmonalen Fettembolie wird eingehend besprochen. Verfasser kommen zu dem Schluß, daß eine eingehende individuelle Beurteilung meist erforderlich sein wird. Die Diagnose „Tod durch pulmonale Fettembolie” ist eine Diagnose per exclusionem.

Wir danken Frau C. Smukowski und Frau P.S. Warkus für sorgfältige Assistenz.