Infection

, Volume 13, Issue 2, pp 52–56

New aspects on the pathophysiology of wound infection and wound healing — The problem of lowered oxygen pressure in the tissue

  • H. H. Kühne
  • U. Ullmann
  • F. W. Kühne
Perspectives And Analysis

DOI: 10.1007/BF01660413

Cite this article as:
Kühne, H.H., Ullmann, U. & Kühne, F.W. Infection (1985) 13: 52. doi:10.1007/BF01660413

Summary

There is a correlation between tissue oxygen tension, incidence of infection and disturbance of wound healing. Scientific investigations in recent years have documented that infection and tissue repair are processes consuming oxygen. Animal experiments have shown that oxygenation of the tissue is essential for the elimination of pathogens, the stimulation of phagocytosis as well as for the degradation of dead tissue structures and the synthesis of new tissue structures. Hypoxia and hypovolemia are of crucial significance for the impairment of organ functions. An effective therapy for disorders of oxygenation has not been feasible so far, except for clinical anesthesiological efforts to increase the oxygen saturation of hemoglobin and hyperbaric oxygen therapy. However, it has recently been possible to synthesize an oxygen carrier which supports respiratory oxygen physiologically. With tetrachlorodecaoxide (TCDO), a causal therapeutic concept for the topical treatment of infected hypoxic wounds with chronic disturbance of wound healing has been introduced for the first time.

Neue Aspekte zur Pathophysiologie der Wundinfektion und Wundheilung — die Problematik des erniedrigten Gewebesauerstoffpartialdruckes

Zusammenfassung

Es besteht ein Zusammenhang zwischen Gewebesauerstoffspannung, Infektionsrate und Wundheilungsstörung. Wissenschaftliche Untersuchungen der letzten Jahre haben belegt, daß Infektion und Gewebereparation sauerstoffkonsumierende Prozesse sind. Tierexperimentelle Untersuchungen ergaben, daß die Oxygenierung des Gewebes essentiell ist für Erreger-Eliminierung, Stimulation der Phagozytose sowie Abbau von toten und Wiederaufbau von neuen Gewebestrukturen. Für die Schädigung der Organfunktion sind Hypoxie und Hypovolämie von wesentlicher Bedeutung. Eine effektive Therapie von Oxygenierungsstörungen war bisher nicht möglich, sieht man von klinisch-anästhesiologischen Bemühungen um die Sauerstoffbeladung des Hämoglobins und von der hyperbaren Sauerstofftherapie ab. Vor kurzem ist es jedoch gelungen, einen Sauerstoffträger zu synthetisieren, der den Atmungssauerstoff in physiologischer Weise unterstützt. Mit Tetrachlordecaoxid (TCDO) wurde erstmals ein kausales Therapiekonzept zur topischen Behandlung infizierter und chronisch heilungsgestörter hypoxischer Wunden eingeführt.

Copyright information

© MMV Medizin Verlag GmbH München 1985

Authors and Affiliations

  • H. H. Kühne
    • 1
  • U. Ullmann
    • 2
  • F. W. Kühne
    • 3
  1. 1.Klinik WaldwieseKiel
  2. 2.Department of Medical MicrobiologyUniversity of KielKiel
  3. 3.Klinikum am PlattenwaldBad Friedrichshall