Originalien

Klinische Wochenschrift

, Volume 58, Issue 21, pp 1175-1181

First online:

Norepinephrine clearance and pressor effect in normal and hypertensive man

  • M. GrimmAffiliated withMedizinische Poliklinik, University of Berne
  • , P. WeidmannAffiliated withMedizinische Poliklinik, University of Berne
  • , G. KeuschAffiliated withMedizinische Poliklinik, University of Berne
  • , A. MeierAffiliated withMedizinische Poliklinik, University of Berne
  • , Z. GlückAffiliated withMedizinische Poliklinik, University of Berne

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Summary

Whether and to what extent the sympathetic nervous system participates in the development of essential hypertension has remained largely unclear. The role of the adrenergic effector — cardiovascular response axis in the pathogenesis of essential hypertension was investigated by combined analysis of blood levels, total plasma clearance and cardiovascular pressor effects of norepinephrine (NE). Measurements of plasma NE and blood pressure were performed before, during and after an intravenous infusion of NE at stepwise increasing rates in approximately age and sex-matched groups of 28 normal subjects and 35 patients with essential hypertension. The threshold of the pressor effect of NE was lower in hypertensive than in normal subjects (20±10 vs. 42±26 ng/kg min;P<0.001); but the slope of the dose — response curve and basal endogenous plasma NE were in the average similar. Total plasma NE clearance estimated under steady state conditions was similar in normal and hypertensive subjects (5.3±2.5 vs. 5.4±2.3 l/min). NE clearance correlated inversely with basal plasma NE in normal subjects (r=0.57;P<0.005). The plasma half-life of NE was about 2 min. These findings demonstrate that basal blood levels and total plasma clearance of NE during NE infusion are usually normal in essential hypertension. A low threshold of the pressor effect of NE in the presence of normal adrenergic activity may contribute to the development and/or maintenance of essential hypertension.

Key words

Plasma norepinephrine Norepinephrine clearance Adrenergic activity Cardiovascular reactivity Essential hypertension

Noradrenalin-Clearance und Pressoreffekt beim normalen und hypertensiven Menschen

Zusammenfassung

Die Bedeutung des sympathischen Nervensystems bei der Entwicklung einer essentiellen Hypertonie ist weiterhin unklar. Bei 28 Normalpersonen und 35 Patienten mit essentieller Hypertonie (bezüglich Alter und Geschlecht vergleichbar) wurden der Blutspiegel, die Clearance und die Blutdruckwirkung von exogen zugeführtem Noradrenalin untersucht. Die Schwellendosis der noradrenalin-induzierten Blutdrucksteigerung war bei den Hypertonikern niedriger als bei den Normalpersonen (20±10 versus 42±26 ng/kg·min;P<0.001). Die Steigerung der Dosis-Wirkungskurve und die basale endogene Plasmanoradrenalinkonzentration waren dagegen in beiden Gruppen vergleichbar. Die mittlere Gesamt-Plasmaclearance von Noradrenalin war ebenfalls gleich (5.3±2.5 gegenüber 5.4±2.3 l/min). Die Plasma-Noradrenalinclearance korrelierte bei den Normalpersonen invers mit der basalen Plasmanoradrenalinkonzentration (r=0.57;P<0.005). Die Halbwertszeit von Plasmanoradrenalin betrug etwa 2 min. Diese Ergebnisse weisen darauf hin, daß sowohl die basalen Blutspiegel und wie auch die Gesamt-Plasmaclearance von Noradrenalin während einer Noradrenalininfusion bei essentieller Hypertonie normal sind. Eine abnormal tiefe Schwelle der blutdrucksteigernden Wirkung von Noradrenalin könnte in Gegenwart von normalen Plasmanoradrenlinkonzentrationen zur Entwicklung und/oder Aufrechterhaltung einer essentiellen Hypertonie beitragen.

Schlüsselwörter

Plasma Noradrenalin Noradrenalin Clearance Sympathikus Kardiovasculäre Reaktivität Essentielle Hypertonie