, Volume 47, Issue 2, pp 128-139

Factors associated with differences in antihypertensive drug treatment: Results from the MONICA Augsburg Population Surveys 1989/90 and 1994/95

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Summary

Objective: To investigate in a population-based sample of hypertensive men and women the impact of factors that determine frequency and pattern of antihypertensive treatment.

Methods: We used pooled data of two independent surveys conducted 1989/90 and 1994/95 in the Augsburg region among men and women aged 25 to 74 years. Co-morbidity and cardiovascular risk factors were assessed by questionnaire and examination. Multivariate and polytomous logistic regression analyses were used to assess treatment patterns adjusting for cofactors.

Results: Among a total of 9 795 survey participants, 2 279 men and 1 699 women were hypertensive with 30% of men and 43% of women using antihypertensive drugs. Hypercholesterolemia was unrelated and smoking even inversely related to treatment (adjusted odds ratio OR=0.7, 95% Cl 0.56–0.92). Women were more likely to be treated than men (adjusted OR=1.6, 95% Cl: 1.34–1.82). Furthermore, women on monotherapy used diuretics significantly more often than men (adjusted OR relative to betablocker use 2.8, 95% Cl: 1.6–4.8).

Conclusions: We identified several determinants of drug treatment among hypertensives in the community. During the study period antihypertensive treatment seemed to be determined primarily by clinical disease but not by concomitant cardiovascular risk factor status, such as male gender, smoking, or hypercholesterolemia.

Zusammenfassung

Fragestellung: Untersuchung des Einflusses von Faktoren auf die Häufigkeit und das Muster der Bluthochdruckbehandlung in einer bevölkerungsbezogenen Stichprobe von Männern und Frauen mit Hypertonie.

Methoden: Wir verwendeten die kombinierten Daten von zwei unabhängigen Querschnittsuntersuchungen aus den Jahren 1989/90 und 1994/95 in der Augsburger Region. Begleiterkrankungen und kardiovaskuläre Risikofaktoren wurden mithilfe eines Fragebogens und körperlicher Untersuchungen ermittelt. Multivariate und polytome logistische Regressionsanalyse wurden angewandt, um für potentiell beeinflussende Ko-Faktoren für die Behandlung kontrollieren zu können.

Ergebnisse: Unter den 9 795 Teilnehmern der Untersuchung wurden 2 279 Männer und 1 699 Frauen mit Bluthochdruck identifiziert, von denen 30% der Männer und 43% der Frauen die Einnahme von blutdrucksenkenden Mitteln angaben. Hypercholesterolämie war nicht und Rauchen nur invers mit der Behandlung assoziiert. Frauen wurden häufiger behandelt als Männer (adjustiertes OR=1.6, 95% Kl: 1.34–1.82), jedoch nur bei unkomplizierter Hypertonie. In der Monotherapie erhielten Frauen häufiger Diuretika als Männer (adjustiertes OR relativ zur Einnahme von Betablockern: 2.8, 95% Kl:1.6–4.8).

Schlussfolgerungen: Die Behandlung des Bluthochdrucks war über den Untersuchungszeitraum hauptsächlich durch das Vorliegen von kardiovaskulären Begleiterkrankungen bestimmt und weniger durch kardiovaskuläre Risikofakoren wie Hypercholesterolämie, Rauchen oder männliches Geschlecht. Unterschiede in der Häufigkeit und in dem Behandlungsmuster bei Frauen gegenüber Männern mit Bluthochdruck konnten nur zum Teil durch Ko-Faktoren erklärt werden.

Résumé

Objectifs: Examiner dans un échantillon représentatif d'hommes et de femmes hypertendus l'impact de facteurs qui déterminent la fréquence et le type de traitement antihypertenseur.

Méthode: Nous avons utilisé les données groupées de deux enquêtes indépendantes menées en 1989/90 et 1994/95 dans la région de Augsburg parmi de 25 à 74 ans. L'hypertension a été définie comme une pression artérielle égale ou supérieure à 140/90 mmHg ou par la prise de médicaments antihypertenseurs. Les comorbidités et les facteurs de risque cardiovasculaires étaient évalués par questionnaire et examen physique. Les analyses multivariées et par régression logistique polytomique ont été utilisées pour évaluer les types de traitement.

Résultats: Sur un total de 9 795 participants, 2 279 hommes et 1 699 femmes étaient hypertendus avec 30% d'hommes et 43% de femmes utilisant des médicaments antihypertenseurs. Le traitement n'était pas associé à l'hypercholestérolémie et était inversement associé au tabac (odds ratio ajusté OR=0.7, intervalle de confiance (IC) à 95%: 0.56–0.92). Les femmes étaient plus souvent traitées que les hommes (OR ajusté=1.6, IC à 95%: 1.34–1.82). L'analyse détaillée montre que ce résultat ne concerne que les femmes avec une hypertension non compliquée. Les femmes sous monothérapie reçoivent des diurétiques significativement plus souvent que les hommes (OR ajusté par rapport à l'utilisation de beta bloquants: 2.8, IC à 95%: 1.6–4.8).

Conclusions: Nous avons identifié plusieurs déterminants du traitement médicamenteux parmi les hypertendus de la communauté. Pendant la période de l'étude, le traitement antihypertenseur semblait être déterminé avant tout par la maladie clinique, mais pas par les facteurs de risque cardio-vasculaires concomitants, tels que le sexe masculin, le tabac ou l'hypercholestérolémie.