Social psychiatry

, Volume 1, Issue 1, pp 38–53

The reliability and validity of measures of family life and relationships in families containing a psychiatric patient

  • Michael Rutter
  • George W. Brown
Originals

DOI: 10.1007/BF00583828

Cite this article as:
Rutter, M. & Brown, G.W. Soc Psychiatry (1966) 1: 38. doi:10.1007/BF00583828

Summary

Several studies have highlighted the burden on the families of mentally ill patients and so emphasised the need to investigate the effects of illness on family life and relationships. — A review of the literature showed that many of the published measures of the family lacked satisfactory reliability and validity. — A methodological study of 30 families in all of which there were children of school age or younger and in which one parent had newly attended a psychiatric facility is reported. For each family there was a 2–3 hour interview with the patient, a 3–4 hour interview with the spouse and a third interview of about an hour with the two of them together. At each interview there were two investigators who made independent ratings. There were different investigators for each of the three interviews so that there were 6 investigators and 6 sets of independent ratings for each family. — A basic distinction was made between concrete happenings or activities in the family, on the one hand and, on the other, feelings, emotions or attitudes concerning these events or the individuals participating in them. An interview designed to measure both types of variables is described. By the use of a particular kind of flexible and detailed questioning about recent events an attempt was made to free the measurement of events and activities from attitudinal biases. A different approach was used for the measurement of emotions. By the use of tape recordings and group discussions, interviewers were trained to recognise and rate differences in tone of voice as shown in the speed, pitch and intensity of speech. The third main type of scale consisted of overall summary ratings of relationships. — Each type of scale is illustrated by a number of examples for which detailed results are given. These are ‘warmth’ and ‘number of critical remarks’ as examples of ‘emotional’ scales, ‘participation of husband and wife in household tasks’ and ‘frequency of irritable acts’ as examples of scales of events or happenings, and ‘overall assessment of the marriage’ as a summary scale. Details are also given on the scale measuring ‘parent preferred by the child’ which does not readily fit into any of these 3 main categories. — High inter-rater reliability was demonstrated for the emotional scales. Respondent and rater biases were not found. By comparison of ratings made in different interviews, it was shown that similar feelings were expressed about the spouse in different situations, suggesting that the ratings were valid as well as reliable. A person's report of someone else's emotions, on the other hand, appeared to have a low level of validity in spite of good reliability. — Inter-rater reliability for the measures of activities and for the overall summary ratings was also high and, more important, it was shown that there was good agreement between the accounts of husbands and wives when interviewed separately. — A detailed examination was made of possible factors influencing husband-wife agreement. Slight biases associated with dissatisfaction and patient status were found but these were not sufficient to influence conclusions in most instances. Ways of reducing such bias are discussed.

Résumé

Plusieurs études ont mis en lumière la charge que représente pour les familles un malade mental; elles ont fait ressortir la nécessité d'enquêter sur l'effet de la maladie sur la vie familiale et les relations. Un examen de la littérature a montré que les renseignements fournis par les familles manquaient d'objectivité et de valeur. — Une étude méthodique de 30 familles en tout, parmi lesquelles il y avait des enfants d'âge scolaire ou plus jeunes, et dont un des parents avait été récemment admis en établissement psychiatrique, a été faite. — Chaque famille a fait l'objet de 2–3 heures d'interview avec le patient, de 3–4 heures d'entretien avec le conjoint et d'un troisième entretien avec les deux époux réunis. Lors de chaque entretien il y avait deux enquêteurs qui faisaient chacun un rapport séparé, en sorte qu'il y avait en tout pour chaque famille six enquêteurs et six différentes appréciations. — Une distinction a été faite entre évènements concrets et activités de la famille, d'une part, et, d'autre part, sentiments, émotions et attitude concernant ces évènements ou la participation individuelle. Par un questionnaire souple et détaillé sur les événements récents, on a tâché de dégager l'appréciation des événements et des activités de tout préjugé. Une approche différente a été employée pour apprécier les émotions. Par le moyen de magnétophones et de groupes de discussion, les enquêteurs ont été entraînés à reconnaître et mesurer les différences de ton de voix selon la vitesse, le diapason, l'intensité du langage. Le troisième échelon a consisté en appréciations sommaires des relations. —Chacun des degrés est illustré par des exemples pour lesquels des résultats détaillés sont donnés. Il y a «chaleur» et «nombre de remarques critiques» comme exemples du degré d'affectivité; «participation du mari et de la femme aux tâches ménagères» et «fréquence des actes d'irritation» comme exemples d'évènements; et «conception générale du mariage» comme résumé. On donne également des détails sur le plan «parent que l'enfant, préfère», appréciation qui ne trouve pas facilement sa place dans une des trois catégories. — Quant au plan affectif, la comparaison a démontré une grande justesse des appréciations. On n'a pas noté de parti-pris chez les rapporteurs ni chez les référents. La comparaison des appréciations faites dans différents entretiens a démontré que des sentiments identiques étaient exprimés au sujet du conjoint dans différentes situations, ce qui permet de penser que les appréciations des enquêteurs étaient objectives et valables. Par contre, un rapport fait par une personne sur les émotions d'une autre semble n'avoir guère de valeur, malgré une très bonne foi. — L'enquête a montré qu'on pouvait se fier aux appréciations des enquêteurs sur les activités et les enquêtes en général et, ce qui est très important, elle a montré qu'il y avait concordance entre les récits des maris et des épouses interrogés séparément. — Un examen détaillé a été fait des facteurs pouvant influencer l'accord entre mari et femme. On a trouvé de légers préjugés alliés à une insatisfaction et au status de malade, mais ils n'étaient pas suffisants pour influencer les conclusions dans l'ensemble. Les moyens de réduire ce genre d'inconvénient sont discutés.

Zusammenfassung

Neuerdings betonten viele Untersuchungen die Belastung der Familie durch psychisch Kranke. Eine kritische Literaturübersicht zeigt, daß viele dieser Untersuchungen mit Familien-Kriterien arbeiten, welche nicht genügend gesichert sind. — Hier wird eine methodologische Untersuchung an 30 Familien vorgelegt, in welchen Kinder im Schulalter oder jünger waren und in welchen ein Elternteil erstmals psychiatrische Behandlung in Anspruch genommen hatte. In jeder Familie wurde der Patient in einem Interview von 2–3 Std untersucht; ein zweites Interview von drei bis vier Stunden fand mit dem Ehegatten statt; ein drittes etwa einstündiges Interview mit beiden zusammen. Jedes Interview wurde von zwei Untersuchern getragen, die unabhängig voneinander ihre Feststellungen trafen. Für jedes der genannten Interviews waren wiederum verschiedene Untersucher eingesetzt, so daß insgesamt sechs Untersucher und sechs unabhängige Beurteilungsprotokolle für jede Familie gegeben waren. — Unterschieden wurde zwischen konkreten Ereignissen oder Aktivitäten der Familie auf der einen Seite und Gefühlen und Haltungen zu diesen Ereignissen bei den beteiligten Personen auf der anderen. Es wurde ein Interview erarbeitet, um beide Variablen zu messen. Durch Einführung eines flexiblen und detaillierten Fragebogens über kürzliche Ereignisse suchten wir Fehlerquellen durch Einstellung und Verarbeitung auszuschalten. Anders wurde bei der Messung der emotionellen Seite vorgegangen. Mit Tonbandaufnahmen und Gruppendiskussionen wurden die Untersucher darin geschult, Unterschiede der Stimmführung zu erkennen und einzuordnen. Der dritte verwendete Skalentyp bezog sich auf die zwischenmenschlichen Beziehungen. — Jede Skala wird durch Beispiele und detaillierte Resultate illustriert. Dies gilt etwa für die beobachtete „Wärme“, für die „Anzahl kritischer Bemerkungen“ als Beispiel für die Erfassung der Emotionalität, für „Teilnahme des Ehemannes und der Ehefrau an Haushaltsaufgaben“ und „Häufigkeit gereizter Aktivitäten“ als Beispiel für die Skala konkreter Geschehnisse, für die „generelle Beurteilung der Ehe“ im Rahmen der allgemeinen Beurteilungsskala. — Es ergab sich eine hohe Verläßlichkeit der Einstufungen zwischen verschiedenen Untersuchern im Hinblick auf die emotionelle Skala. Durch den Vergleich der Beurteilungen in verschiedenen Interviews konnte gezeigt werden, daß in unterschiedlichen Situationen ähnliche Gefühle über den Ehepartner geäußert werden. Validität und Verläßlichkeit lagen hier hoch. Auf der anderen Seite zeigte der Bericht über die Emotionalität anderer eine niedrige Validität trotz guter Verläßlichkeit. — Es lag auch die Verläßlichkeit der Beurteilung zwischen verschiedenen Untersuchern bei der Einschätzung der Aktivitäten und des Allgemeineindrucks hoch. Bedeutsam ist, daß zwischen den Berichten der Ehepartner, wenn diese getrennt untersucht wurden, eine gute Obereinstimmung bestand. — Den Faktoren, welche die Übereinstimmung der Aussagen zwischen den Ehepartnern tragen, wurde detailliert nachgegangen. Gewisse Fehlerquellen ergaben sich im Zusammenhang mit dem Status des Patienten, bedeuteten aber keine entscheidende Beeinflussung der Schlußfolgerungen.

Copyright information

© Springer-Verlag 1966

Authors and Affiliations

  • Michael Rutter
    • 1
  • George W. Brown
    • 1
  1. 1.Institute of PsychiatryMaudsley HospitalLondon