Virchows Archiv A

, Volume 356, Issue 1, pp 16–31

Zur Diagnose und Ultrastruktur des tubulären Speichelgangcarcinoms

Epithelial-myoepitheliales Schaltstückcarcinom
  • K. Donath
  • G. Seifert
  • R. Schmitz
Article

DOI: 10.1007/BF00543554

Cite this article as:
Donath, K., Seifert, G. & Schmitz, R. Virchows Arch. Abt. A Path. Anat. (1972) 356: 16. doi:10.1007/BF00543554

Zusammenfassung

Das tubuläre Speichelgangcarcinom stellt auf Grund einer licht- und elektronenmikroskopischen Analyse von 8 Fällen ein epithelial-myoepitheliales Schaltstückcarcinom dar. Die Schaltstückcarcinome sind eine seltene Sonderform des Speicheldrüsencarcinoms (etwa 0,5% aller epithelialen Speicheldrüsentumoren; Altersgipfel im 7. Lebensjahrzehnt; häufigeres Vorkommen beim weiblichen Geschlecht). Die Tumoren sind aus zwei Zellformen organoid aufgebaut: dunkel, organellenarme Zellen als innere Zellschicht der tubulären Formationen (analog den Schaltstückepithelien) und helle, organellen- und glykogenreiche äußere Zellschicht mit myoepithelialer Differenzierung (Myofilamente, endoplasmatisches Reticulum, Pinocytosebläschen, Glykogen- und Lipofuscingranula). Die Tumoren sind bisher unter verschiedenen Synonymen (tubulär-solides Adenom, cystisches Adenom, Adeno-Myoepitheliom), beim Überwiegen der myoepithelialen hellen Zellformen auch als glykogenreiches (myoepitheliales oder hellzelliges) Adenom beschrieben worden. Differentialdiagnostisch müssen die Schaltstückcarcinome von den Acinuszelltumoren, Cylindromen (adenoid-cystischen Carcinomen) und Mucoepidermoidtumoren abgegrenzt werden. Die Pluripotenz der Schaltstücke ergibt sich aus der Entwicklung der Speicheldrüsen. Die unterschiedliche Struktur der histogenetisch aus den Schaltstücken abzuleitenden Tumoren (Schaltstückcarcinome, Cylindrome, pleomorphe Adenome) läßt sich durch die verschiedene Differenzierung sowohl der Schaltstückepithelien als auch Myoepithelien erklären.

Diagnosis and ultrastructure of the tubular carcinoma of the salivary gland ducts

Epithelial-myoepithelial carcinoma of the intercalated ducts

Summary

The carcinoma of the ducts of the salivary glands, according to light- and electronmicroscopic analyses of 8 cases, corresponds to an epithelial-myoepithelial carcinoma of the intercalated ducts. The intercalated duct carcinoma is a rare and special type of salivary gland carcinoma (it represents about 0.5% of all epithelial tumors of the salivary gland; its highest incidence is in the 7th decade; it occurs more frequently in women). The tumors consist of two cell types, with organoid structures. There are on the one hand dark cells with few organelles forming the inner layer of the tubules (similar to the intercalated ducts), and on the other clear cells rich in organelles and glycogen that form the outer layer with myoepithelial differentiation (myofilaments, endoplasmatic reticulum, pinocytosis vesicles, glycogen- and lipofuscin granulas).

Up to now the tumors have been described under different synonyms (tubular-solid adenoma, cystic adenoma, adenomyoepithelioma) and when the myoepithelial cells clearly predominated the tumors were called glycogen-rich (myoepithelial or clear cell) adenomas. In the differential diagnosis the intercalated duct carcinomas must be distinguished from acinic cell tumors, cylindromas (adenoid cystic carcinomas) and from mucoepidermoid tumors. The pluripotence of the intercalated ducts arises from their development from the salivary gland. The different morphologic pictures of the tumors histogenetically derived from the intercalated ducts may be explained by the various differentiation of the epithelial cells and by the myoepithelial cells of the intercalated ducts.

Copyright information

© Springer-Verlag 1972

Authors and Affiliations

  • K. Donath
    • 1
  • G. Seifert
    • 1
  • R. Schmitz
    • 2
  1. 1.Pathologisches Institut der Universität HamburgGermany
  2. 2.Nordwestdeutsche Kieferklinik der Universität HamburgGermany