Skip to main content
Log in

Hirntumoren bei Kindern und Jugendlichen

Standards und neue Entwicklungen in Diagnostik und Therapie

Childhood brain tumors

Standards and recent developments in diagnostics and treatment

  • Leitthema
  • Published:
Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

In Deutschland erkranken jährlich etwa 380 Kinder und Jugendliche unter 16 Jahren an einem Hirntumor. Das Spektrum der Hirntumoren unterscheidet sich dabei erheblich von dem erwachsener Patienten. Die Diagnosestellung erfolgt trotz charakteristischer Symptome oft verzögert. Daher sind auch unspezifische Symptome bei Persistenz weiter abzuklären. Seit den 80er Jahren werden im Auftrag der Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie (GPOH) multimodale Behandlungskonzepte in Therapie(-optimierungs)studien systematisch weiterentwickelt. Je nach Histologie, Metastasierungsgrad und Alter kommen dabei Operation, Chemotherapie und Bestrahlung in zunehmend differenzierter Form zum Einsatz. Derzeit werden 80–90% der in Deutschland an Hirntumoren erkrankten Kinder im Rahmen des „Behandlungsnetzwerks HIT“ behandelt. Hauptziele sind die Verbesserung von Überlebensraten und Lebensqualität, die Verminderung von therapieassoziierter Toxizität und Spätfolgen sowie die Verbesserung diagnostischer und therapeutischer Standards. Im Folgenden werden typische Leitsymptome, diagnostische Empfehlungen und Therapiestrategien vorgestellt.

Abstract

Every year, around 380 children younger than 16 years are diagnosed in Germany with a brain tumor. Different types of brain tumors are found in children compared to adults. Diagnosis is often delayed in spite of presentation with characteristic symptoms. Thus, unspecific, persistent symptoms should be followed up with further diagnostics. Since the 1980s, multimodal therapeutic regimens have been developed systematically by the Society for Pediatric Oncology and Hematology in the context of treatment optimization trials. Neurosurgery, chemotherapy and radiation are applied according to the histology, stage of metastasis, and age of the children. Currently, 80–90% of children diagnosed with a brain tumor in Germany are treated within the framework of the ‘treatment network HIT’. The principle aims are improved survival and quality of life, the reduction of therapy-associated toxicity and late effects, and better diagnostic and therapeutic standards. In this article, typical clinical symptoms, diagnostic recommendations and treatment strategies are described.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6 a
Abb. 7

Literatur

  1. Kaatsch P, Rickert CH, Kühl J et al. (2001) Population-based epidemiologic data on brain tumors in German children. Cancer 92: 3155–64

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Radner H, Blumcke I, Reiffenberger G, Wiestler OD (2002) The new WHO classification of tumors of the nervous system 2000. Pathology and genetics. Pathologe 23: 260–83

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Jacobi G, Korinthenberg R, Kühl J (2004) Leitsymptome und Diagnostik der Hirntumoren im Kindes- und Jugendalter. In: Schmidt-Reißer B, Schulenberg D, Deutsche Krebsgesellschaft e.V. (Hrsg) Diagnostik und Therapie maligner Erkrankungen. Kurzgefasste Interdisziplinäre Leitlinien 2004, 4. Aufl. Zuckschwerdt, München Wien New York, S 449–458

  4. Rutkowski S, Warmuth-Metz M, Soerensen N et al. (2005) Hirntumoren im Kindesalter. Diagnostik und interdisziplinäre Therapiekonzepte. Onkologe 11: 1090–1100

    Article  Google Scholar 

  5. Warmuth-Metz M, Gnekow A, Muller H, Solymosi L (2004) Differential diagnosis of suprasellar tumors in children. Klin Paediatr 216: 323–330

    Article  Google Scholar 

  6. Warmuth-Metz M, Kühl J, Rutkowski S et al. (2003) Differential infratentorial brain tumor diagnosis in children. Radiologe 43:977–985

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kleihues P, Cavanee WK (2000) Tumours of the Nervous System. Pathology and Genetics. World Health Organisation Classification of Tumours. IARC Press, Lyon

  8. Creutzig U, Henze G, Bielack S et al. (2003) Krebserkrankungen bei Kindern. Erfolg durch einheitliche Therapiekonzepte seit 25 Jahren. Dtsch Ärztebl 100: 712–719

    Google Scholar 

  9. Rood BR, MacDonald TJ, Packer R (2004) Current treatment of medulloblastoma: recent advances and future challenges. Semin Oncol 31: 666–675

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kortmann RD, Kühl J, Timmermann B et al. (2000) Postoperative neoadjuvant chemotherapy before radiotherapy as compared to immediate radiotherapy followed by maintenance chemotherapy in the treatment of medulloblastoma in childhood: results of the German prospective randomized trial HIT ‚91. Int J Radiat Oncol Biol Phys 46: 269–279

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Rutkowski S, Bode U, Deinlein F et al. (2005) Treatment of early childhood medulloblastoma by postoperative chemotherapy alone. N Engl J Med 35210: 978–986

    Article  Google Scholar 

  12. Timmermann B, Kortmann RD, Kühl J et al. (2002) Role of radiotherapy in the treatment of supratentorial primitive neuroectodermal tumors in childhood: results of the prospective randomised trials HIT 88/89 and 91. J Clin Oncol 20: 842–849

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Timmermann B, Kortmann RD, Kühl J et al. (2000) Combined postoperative irradiation and chemotherapy for anaplastic ependymomas in childhood: results of the German prospective trials HIT 88/89 and HIT 91. Int J Radiat Oncol Biol Phys 46: 287–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Timmermann B, Kortmann RD, Kuehl J et al. (2005) Role of radiotherapy in anaplastic ependymoma in children under 3 years of age: results of the prospective German brain tumor trials HIT-SKK 87 and 92. Radiation Oncology 77: 278–285

    Article  Google Scholar 

  15. Kortmann RD, Timmermann B, Taylor RE et al. (2003) Current and future strategies in radiotherapy of childhood low-grade glioma of the brain. Part I: Treatment modalities of radiation therapy. Strahlenther Onkol 179:509–520

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Gnekow AK, Kortmann RD, Pietsch T, Emser A (2004) Low grade chiasmatic-hypothalamic glioma-carboplatin and vincristin chemotherapy effectively defers radiotherapy within a comprehensive treatment strategy –report from the multicenter treatment study for children and adolescents with a low grade glioma – HIT-LGG 1996 – of the Society of Pediatric Oncology and Hematology (GPOH). Klin Paediatr 216:331–342

    Article  Google Scholar 

  17. Gnekow AK, Kaatsch P, Kortmann R, Wiestler OD (2000) HIT-LGG: effectiveness of carboplatin-vincristine in progressive low-grade gliomas of childhood – an interim report. Klin Padiatr 212:177–184

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Wolff JEA, Mölenkamp G, Westphal S et al. (2000) Oral trofosfamide and etoposide in pediatric patients with glioblastoma multiforme. Cancer 89: 2131–2137

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Wolff JEA, Gnekow A, Kortmann RD et al. (2002) Preradiation chemotherapy for pediatric patients with high-grade glioma. Cancer 94: 264–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Wolff JE, Westphal S, Mölenkamp G (2002) Treatment of pediatric pontine glioma with oral trophosphamide and etoposide. Br J Cancer 87: 945–949

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Calaminus G, Bamberg M, Jürgens H et al. (2004) Impact of Surgery, Chemotherapy and Irradiation on Long Term Outcome of Intracranial Malignant Non-Germinomatous Germ Cell Tumors: Results of the German Cooperative Trial MAKEI 89. Klin Pädiatr 216: 141

    Google Scholar 

  22. Garre ML, Alapetite C, Frappaz D et al. (2005) Markers in serum/cerebrospinal fluid (CSF)in Non-Germinomatous CNS Germ Cell Tumors (GCT): Implication of Site and dissemination. J Neuro Oncol 7 4:526

    Google Scholar 

  23. Bamberg M, Kortmann RD, Calaminus G et al. (1999) Radiation therapy for intracranial germinoma: results of the German cooperative prospective trials MAKEI 83/86/89. J Clin Oncol 17: 2585–2592

    PubMed  Google Scholar 

  24. Alapetite C, Ricardi U, Saran F et al. (2002) Whole Ventricular Irradiation in Combination with Chemotherapy in Intracranial Germinoma: the Consensus of the SIOP CNS GCT Study Group. Med Pediatr Oncol 39: O114

    Google Scholar 

  25. Müller HL, Emser A, Faldum A et al. (2004) Longitudinal study on growth and body mass index before and after diagnosis of childhood craniopharyngioma. J Clin Endocrinol Metab 89: 3298–305

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Müller HL, Bueb K, Bartels et al. (2001) Obesity after childhood craniopharyngioma--German multicenter study on pre-operative risk factors and quality of life. Klin Padiatr 213: 244–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. H.L.Müller, N.Sörensen (Hrsg) (2001) Kraniopharyngeom 2000 – Prospektive, multizentrische Beobachtungsstudie von Kindern und Jugendlichen mit Kraniopharyngeom. Universitätsverlag Aschenbeck & Isensee, Oldenburg (www.kraniopharyngeom.de)

  28. Wolff JEA, Sajedi M, Brant R et al. (2002) Choroid plexus tumors. Br J Cancer 87: 1086–1091

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Rutkowski.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rutkowski, S., Gnekow, A., Fleischhack, G. et al. Hirntumoren bei Kindern und Jugendlichen. Onkologe 12, 533–545 (2006). https://doi.org/10.1007/s00761-006-1048-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-006-1048-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation