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Gebrauch und potenzielle Risiken durch nicht verschreibungspflichtige Schmerzmittel

Use and potential risks of over-the-counter analgesics

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Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel

Wir untersuchten bei älteren, multimorbiden Patienten den Gebrauch von verschreibungspflichtigen und nicht verschreibungspflichtigen Schmerzmitteln (OTC, „over the counter“) und damit verbundene Risiken. Insbesondere über deren kombinierten Einsatz ist in Deutschland wenig bekannt.

Methode

Der Schmerzmittelgebrauch wurde in den Baselinedaten (2008/2009) der MultiCare-Kohorte mit primärärztlich versorgten älteren multimorbiden Patienten untersucht (Trial registration: ISRCTN89818205). Berücksichtigt wurden Opioide, andere Analgetika und Antipyretika sowie nichtsteroidale Antirheumatika. Gebrauch von OTC-Präparaten, Dosierungen, Doppelmedikation und Interaktionen wurden für Acetylsalicylsäure, Diclofenac, (Dex)Ibuprofen, Naproxen und Paracetamol untersucht.

Ergebnisse

Von 3189 multimorbiden 65- bis 85-jährigen Patienten gaben 1170 Patienten an, innerhalb der letzten 3 Monate mindestens ein Schmerzmittel eingenommen zu haben (36,7 %). Mindestens ein OTC-Schmerzmittel nahmen 289 Patienten (24,7 % von 1170) ein. Doppelmedikation mit wirkstoffgleichen Präparaten erfolgte in 86 Fällen, von diesen regelmäßig in 15 Fällen. In 2 Fällen wurde durch Doppelmedikation die maximale Tagesdosis an Diclofenac überschritten. In 235 Fällen nahmen Patienten parallel einen potenziell klinisch relevanten interagierenden Wirkstoff ein. In 43 Fällen (18,3 %) Fällen war ein OTC-Schmerzmittel, meist Ibuprofen, beteiligt.

Diskussion

Über ein Drittel der älteren Patienten nahm regelmäßig oder bei Bedarf Schmerzmittel ein. Trotz des relativ hohen Gebrauchs von OTC-Schmerzmitteln ist der Anteil an Doppelmedikationen, Überdosierungen und Interaktionen durch OTC-Präparate gering.

Abstract

Background and aim

We investigated the use of prescription and non-prescription (over-the-counter, OTC) analgesics and the associated risks in elderly patients with multiple morbidities.

Methods

Pain medication use was evaluated from the baseline data (2008/2009) of the MultiCare cohort enrolling elderly patients with multiple morbidities who were treated by primary care physicians (trial registration: ISRCTN89818205). We considered opioids (N02A), other analgesics, and antipyretics (N02B) as well as nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs; M01A). OTC use, duplicate prescription, dosages, and interactions were examined for acetylsalicylic acid, diclofenac, (dex)ibuprofen, naproxen, and acetaminophen.

Results

Of 3,189 patients with multiple morbidities aged 65–85 years, 1,170 patients reported to have taken at least one prescription or non-prescription analgesic within the last 3 months (36.7 %). Of these, 289 patients (24.7 % of 1,170) took at least one OTC analgesic. Duplicate prescription was observed in 86 cases; 15 of these cases took the analgesics regularly. In two cases, the maximum daily dose of diclofenac was exceeded due to duplicate prescription. In 235 cases, patients concurrently took a drug with a potentially clinically relevant interaction. In 43 cases (18.3 % of 235) an OTC analgesic, usually ibuprofen, was involved.

Discussion

About one third of the elderly patients took analgesics regularly or as needed. Despite the relatively high use of OTC analgesics, the proportions of duplicate prescription, medication overdoses, and adverse interactions due to OTC products was low.

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Literatur

  1. Awa K, Satoh H, Hori S et al (2012) Prediction of time-dependent interaction of aspirin with ibuprofen using a pharmacokinetic/pharmacodynamic model. J Clin Pharm Ther 37:469–474

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Beitz R, Doren M, Knopf H et al (2004) Self-medication with over-the-counter (OTC) preparations in Germany. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 47:1043–1050

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bergman-Evans B (2006) Evidence-based guideline. Improving medication management for older adult clients. J Gerontol Nurs 32:6–14

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bjerrum L, Gonzalez Lopez-Valcarcel B, Petersen G (2008) Risk factors for potential drug interactions in general practice. Eur J Gen Pract 14:23–29

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Budnitz DS, Lovegrove MC, Shehab N et al (2011) Emergency hospitalizations for adverse drug events in older Americans. N Engl J Med 365:2002–2012

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. http://www.bmg.bund.de/krankenversicherung/arzneimittelversorgung/arzneimittel.html. Zugegriffen: 22. Feb. 2014

  7. Catella-Lawson F, Reilly MP, Kapoor SC et al (2001) Cyclooxygenase inhibitors and the antiplatelet effects of aspirin. N Engl J Med 345:1809–18177

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. http://www.g-ba.de/downloads/83-691-323/AM-RL-I-OTC_2013-06-05.pdf. Zugegriffen: 22. Feb. 2014

  9. Hurlen M, Abdelnoor M, Smith P et al (2002) Warfarin, aspirin, or both after myocardial infarction. N Engl J Med 347:969–974

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kaltschmidt J, Haefeli W (2008) Essentielle Charakteristika eines Arzneimittel-Informationssystems am Beispiel der Eigenentwicklung AiDKlinik des Universitätsklinikums Heidelberg. In: Jäckel A (Hrsg) Telemedizinführer Deutschland. Medizin Forum AG, Bad Nauheim, S 226–230

  11. Knopf H, Grams D (2013) Medication use of adults in Germany: results of the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:868–877

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kovac SH, Saag KG, Curtis JR et al (2008) Association of health-related quality of life with dual use of prescription and over-the-counter nonsteroidal antiinflammatory drugs. Arthritis Rheum 59:227–233

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. http://www.pmvforschungsgruppe.de/pdf/03_publikationen/schmerz_ll.pdf. Zugegriffen: 22. Feb. 2014

  14. Lewis JD, Kimmel SE, Localio AR et al (2005) Risk of serious upper gastrointestinal toxicity with over-the-counter nonaspirin nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Gastroenterology 129:1865–1874

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Moore N (2007) Ibuprofen: a journey from prescription to over-the-counter use. J R Soc Med 100(Suppl 48):2–6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. o.V. (2013) Wachstum im OTC-Markt. IMS-Daten – Rückblick auf 2012. Apotheke Marketing 02:24–25

    Google Scholar 

  17. Qato DM, Alexander GC, Conti RM et al (2008) Use of prescription and over-the-counter medications and dietary supplements among older adults in the United States. JAMA 300:2867–2878

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  18. Schafer I, Hansen H, Schon G et al (2012) The influence of age, gender and socio-economic status on multimorbidity patterns in primary care. First results from the MultiCare Cohort study. BMC Health Serv Res 12:89

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Schafer I, Hansen H, Schon G et al (2009) The German MultiCare-study: patterns of multimorbidity in primary health care – protocol of a prospective cohort study. BMC Health Serv Res 9:145

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  20. Schalekamp T, Klungel OH, Souverein PC et al (2008) Effect of oral antiplatelet agents on major bleeding in users of coumarins. Thromb Haemost 100:1076–1083

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Schneeweiss S, Hasford J, Gottler M et al (2002) Admissions caused by adverse drug events to internal medicine and emergency departments in hospitals: a longitudinal population-based study. Eur J Clin Pharmacol 58:285–291

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Seidling HM, Al Barmawi A, Kaltschmidt J et al (2007) Detection and prevention of prescriptions with excessive doses in electronic prescribing systems. Eur J Clin Pharmacol 63:1185–1192

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Singh G (2000) Gastrointestinal complications of prescription and over-the-counter nonsteroidal anti-inflammatory drugs: a view from the ARAMIS database. Arthritis, rheumatism, and aging medical information system. Am J Ther 7:115–121

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Tobi H, Faber A, Van Den Berg PB et al (2007) Studying co-medication patterns: the impact of definitions. Pharmacoepidemiol Drug Saf 16:405–411

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Uehleke B, Steinhoff B (2001) Self-medication in Germany. Int J Clin Pharmacol Ther 39:484–487

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Veehof LJ, Stewart RE, Meyboom-De Jong B et al (1999) Adverse drug reactions and polypharmacy in the elderly in general practice. Eur J Clin Pharmacol 55:533–536

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Wilcox CM, Cryer B, Triadafilopoulos G (2005) Patterns of use and public perception of over-the-counter pain relievers: focus on nonsteroidal antiinflammatory drugs. J Rheumatol 32:2218–2224

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. A. Freytag, R. Quinzler, M. Freitag, H. Bickel, A. Fuchs, H. Hansen, S. Hoefels, H.-H. König, K. Mergenthal, S.G. Riedel-Heller, G. Schön, S. Weyerer, K. Wegscheider, M. Scherer, H. van den Bussche, W.E. Haefeli, J. Gensichen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Correspondence to J. Gensichen.

Additional information

Antje Freytag, Renate Quinzler haben zu gleichen Teilen zu dieser Arbeit beigetragen.

Michael Freitag, Horst Bickel, Angela Fuchs, Heike Hansen, Susanne Hoefels, Hans-Helmut König, Karola Mergenthal, Steffi G. Riedel-Heller, Gerhard Schön, Siegfried Weyerer, Karl Wegscheider, Martin Scherer, Hendrik van den Bussche, Jochen Gensichen gehören zur MultiCare Study Group.

Diese Untersuchung wurde vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) gefördert (Förderkennzeichen: 01ET0729 und 01ET1004B).

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Freytag, A., Quinzler, R., Freitag, M. et al. Gebrauch und potenzielle Risiken durch nicht verschreibungspflichtige Schmerzmittel. Schmerz 28, 175–182 (2014). https://doi.org/10.1007/s00482-014-1415-5

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