Zusammenfassung
Für die Vermeidung von Wundinfektionen stehen verschiedene Maßnahmen zur Verfügung. Die Teilnahme an einem Infektionssurveillanceprogramm, wie z. B. dem Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System (KISS), ist gesetzlich verbindlich gefordert, hier steht ein spezielles Modul für die Erfassung postoperativer Wundinfektionen zur Verfügung. Patienteneigene Faktoren, wie z. B. Immunsuppression, Alkoholabusus, Nikotingebrauch oder Adipositas lassen sich meist nur in geringem Maße beeinflussen. Zu den präoperativen Maßnahmen gehören u. a. eine optimale Blutzuckereinstellung, Ausgleich einer Anämie oder einer Mangelernährung und die Behandlung von Infektionen bei elektiven Eingriffen. Auch eine Keimlastreduktion durch desinfizierende Körperwaschungen, Vermeidung einer scharfen Haarrasur, die Durchführung einer adäquaten Antibiotikaprophylaxe und eine korrekt durchgeführte chirurgische Hände- und Hautdesinfektion des Operationssitus stellen wichtige Maßnahmen dar. Intraoperativ sind ein Auskühlen des Patienten zu vermeiden und auf die strikte Einhaltung der Asepsis zu achten. Postoperative Maßnahmen umfassen eine sachgerechte Wundversorgung sowie ein zügiges Entfernen von Wunddrainagen.
Abstract
Individual patient risk factors for wound infections, such as alcohol abuse, smoking or obesity can usually only be modified to a small extent. Studies have shown a reduction of surgical site infections due to the implementation of a benchmarking surveillance system. In order to prevent surgical site infections a variety of interventions are available, such as glucose control, correction of anemia and malnutrition and antibiotic therapy of infections before elective surgery. Reduction of the microbial skin flora by whole body washing procedures, avoidance of sharp razor shaving, application of antibiotic prophylaxis and correct surgical hand disinfection are additional measures. Intraoperative hypothermia should be avoided and strict compliance with asepsis is mandatory. Postoperative preventive measures include appropriate wound care and rapid removal of wound drainage.
Literatur
Ahn C, Mulligan P, Salcido RS (2008) Smoking – the bane of wound healing: biomedical interventions and social influences. Adv Skin Wound Care 21:227–238
Anaya DA, Dellinger EP (2006) The obese surgical patient: a susceptible host for infection? Surg Infect 7:473–480
Anderson DJ, Kaye KS, Classen D et al (2008) Strategies to prevent surgical site infections in acute care hospitals. Infect Control Hosp Epidemiol 29(Suppl 1):51–61
Bode LGM, Kluytmans JAJW, Wertheim HFL et al (2010) Preventing surgical-site infections in nasal carriers of Staphylococcus aureus. N Engl J Med 362:9–17
Correia MI, Waitzberg DL (2003) The impact of malnutrition on morbidity, mortality, length of hospital stay and costs evaluated through a multivariate model analysis. Clin Nutr 22:235–239
Darouiche RO, Wall MJ, Itani KMF et al (2010) Chlorhexidine-alcohol versus povidone-iodine for surgical-site antisepsis. N Engl J Med 362:18–26
Gastmeier P, Geffers C, Koch J et al (1999) Surveillance nosokomialer Infektionen: Das Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System (KISS). J Lab Med 23:173–178
Gastmeier P, Brand C, Sohr D et al (2004) Surgical site infections in hospital and outpatient settings. Results of the German nosocomial infection surveillance system (KISS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitssch
Gastmeier P, Sohr D, Schwab F et al (2008) Ten years of KISS: the most important requirements for success. J Hosp Infect 70(S1):11–16
Guo S, DiPietro LA (2010) Factors affecting wound healing. J Dent Res 89(3):219–229
Jämsen E, Nevalainen P, Kalliovalkama J et al (2010) Preoperative hyperglycemia predicts infected total knee replacement. Eur J Intern Med 21(3):196–201
Kulier A, Gombotz H (2001) Perioperative Anämie. Anaesthesist 50:73–86
Kurz A, Sessler DI, Lenhardt R (1996) Perioperative normothermia to reduce the incidence of surgical-wound infection and shorten hospitalization. N Engl J Med 334(19):1209–1215
Melling AC, Ali B, Scott EM et al (2001) Effects of preoperative warming on the incidence of wound infection after clean surgery: a randomised controlled trial. Lancet 358:876–880
Mitteilung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention beim Robert-Koch-Institut (2007) Prävention postoperativer Infektionen im Operationsgebiet. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitssch 50:377–393
Munoz P, Hortal J, Giannella M et al (2008) Nasal carriage of S. aureus increases the risk of surgical site infection after major heart surgery. J Hosp Infect 68:25–31
Niel-Weise BS, Wille JC, Broek PJ van den (2005) Hair removal policies in clean surgery: systematic review of randomized, controlled trials. Infect Control Hosp Epidemiol 26:923–928
Rüden H, Gastmeier P, Daschner FD et al (1997) Nosocomial and community-aquired infections in Germany. Summary of the results of the First National Prevalence Study (NIDEP). Infection 25:199–202
Saleh K, Olson M, Resig S et al (2002) Predictors of wound infection in hip and knee joint replacement: results from a 20 year surveillance program. J Orthop Res 20:506–515
Sorensen LT, Karlsmark T, Gottrup F (2003) Abstinence from smoking reduces incisional wound infection: a randomized controlled trial. Ann Surg 238:1–5
Statistisches Jahrbuch (2010) http://www.destatis.de
TRBA250 (Technische Regeln für Biologische Arbeitsstoffe) (2002) Biologische Arbeitsstoffe im Gesundheitswesen und in der Wohlfahrtspflege; Anlage/Rechtsvorschriften; Bundesgesetzblatt II 46/2002 vom 23.12.2002:1–48
Widmer AF, Rotter M, Voss A et al (2010) Surgical hand preparation: state-of-the-art. J Hosp Infect (74):112–122
Weber WP, Marti WR, Zwahlen M et al (2008) The timing of surgical antimicrobial prophylaxis. Ann Surg 247(6):918–926
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Dieser Beitrag wurde erstpubliziert in Orthopäde 2012, 41:11–14.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lemmen, S. Prävention von Wundinfektionen. Arthroskopie 26, 251–255 (2013). https://doi.org/10.1007/s00142-013-0772-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00142-013-0772-x