Skip to main content
Log in

Rezidivierende transitorische ischämische Attacken bei einer Patientin mit Pansinusitis

Recurrent transient ischaemic attacks in a patient with pansinusitis

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine 31-jährige Patientin wurde nach einer Pansinusoperation mit neurologischen Ausfällen vorgestellt. In der Kernspintomographie des Schädels zeigten sich multiple ischämische Läsionen. Laborchemisch fielen eine Eosinophilie sowie erhöhte Kreatinkinase- und Troponin-Werte auf. Im EKG fanden sich angedeutete ST-Hebungen. Die linksventrikuläre Funktion war hochgradig reduziert. Die Kernspintomographie des Herzens ergab Hinweise auf das Vorliegen einer Endomyokarditis. Die histopathologische Diagnose der Herzmuskelbiopsie sicherte den Nachweis einer Löffler-Endomyokarditis. Zusammenfassend wurde die Diagnose eines hypereosinophilen Syndroms gestellt und als Ursache der neurologischen Ausfälle identifiziert.

Abstract

A 31-year-old woman presented with neurological deficits after an operation for sinusitis. The cranial MRI revealed multiple ischaemic lesions. Laboratory results showed a hypereosinophilia as well as elevated creatine kinase and troponin levels. The ECG implied ST elevations, the left ventricular ejection fraction was highly reduced and the cardiac MRI was suspicious for endomyocarditis. The cardiac biopsy demonstrated the findings of Loeffler’s endocarditis. In conclusion the diagnosis of hypereosinophilic syndrome was made and identified as the cause of the neurological deficits.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5a–c
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Cools J, DeAngelo DJ, Gotlib J et al. (2003) A tyrosine kinase created by fusion of the PDGFRA and FIP1L1 genes as a therapeutic target of imatinib in idiopathic hypereosinophilic syndrome. N Engl J Med 348: 1201–1214

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Cunningham K, Davies RA, Catching J et al. (2005) A young woman with eosinophilia and heart failure. Arch Pathol Lab Med 129: e29–e30

    PubMed  Google Scholar 

  3. Horenstein MS, Humes R, Epstein ML et al. (2002) Loffler‚s endocarditis presenting in 2 children as fever with eosinophilia. Pediatrics 110: 1014–1018

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kocaturk H, Yilmaz M (2005) Idiopathic hypereosinophilic syndrome associated with multiple intracardiac thrombi. Echocardiography 22: 675–676

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Mahrholdt H, Goedecke C, Wagner A et al. (2004) Cardiovascular magnetic resonance assessment of human myocarditis: a comparison to histology and molecular pathology. Circulation 109: 1250–1258

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Prick JJ, Gabreels-Festen AA, Korten JJ et al. (1988) Neurological manifestations of the hypereosinophilic syndrome (HES). Clin Neurol Neurosurg 90: 269–273

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Rothenberg ME (1998) Eosinophilia. N Engl J Med 338: 1592–1600

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Salanitri GC (2005) Endomyocardial fibrosis and intracardiac thrombus occurring in idiopathic hypereosinophilic syndrome. AJR 184: 1432–1433

    PubMed  Google Scholar 

  9. Thomson CC, Tager AM, Weller PF (2002) More than your average wheeze. N Engl J Med 346: 438–442

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Wilkins HJ, Crane MM, Copeland K et al. (2005) Hypereosinophilic syndrome: an update. Am J Hematol 80: 148–157

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Yeung T, Lau S, Wong K (2005) An unusual case of hypereosinophilic syndrome and disseminated intravascular coagulation. Chin Med J 118: 1582–1584

    PubMed  Google Scholar 

  12. Barmeir E (2006) Cardiac imaging using MRI and CT. Harefuah 145: 205–207, 245

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. S. Zürn.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Zürn, C.S., Brehm, B.R., Rüb, N. et al. Rezidivierende transitorische ischämische Attacken bei einer Patientin mit Pansinusitis. Internist 47, 1165–1172 (2006). https://doi.org/10.1007/s00108-006-1725-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-006-1725-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation