Skip to main content
  • Textbook
  • © 2018

Filmanthropologie

Authors:

  • Überblick über eine der fruchtbaren Teildisziplinen der Filmwissenschaft
  • Verbindet frühe Filmtheorie und klassische Kinoanthropologie
  • Zentrale Begriffe und Positionen werden erläutert
  • 9857 Accesses

Buy it now

Buying options

eBook USD 29.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book USD 37.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Other ways to access

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check for access.

Table of contents (14 chapters)

  1. Front Matter

    Pages I-X
  2. Einleitung zu einer Politischen Kino - Filmanthropologie

    1. Front Matter

      Pages 1-1
    2. Mythen und Rituale des Kinos

      • Karl Sierek
      Pages 3-34
  3. Kinoanthropologie I

    1. Front Matter

      Pages 35-35
    2. Anthropologie des Kinos

      • Karl Sierek
      Pages 37-63
    3. Bildanimismus

      • Karl Sierek
      Pages 65-88
  4. Kinoanthropologie II

    1. Front Matter

      Pages 111-111
  5. Filmanthropologie I

    1. Front Matter

      Pages 155-155
    2. Béla Tarr

      • Karl Sierek
      Pages 197-221
    3. Ironie und Takt

      • Karl Sierek
      Pages 223-239
    4. Amah, Max und John

      • Karl Sierek
      Pages 241-257
  6. Filmanthropologie II

    1. Front Matter

      Pages 259-259
    2. Einsicht und Eingriff

      • Karl Sierek
      Pages 261-281
    3. Découpage

      • Karl Sierek
      Pages 283-294
    4. Godards Hund

      • Karl Sierek
      Pages 295-307

About this book

Der Band bietet einen Überblick über eine der fruchtbarsten Teildisziplinen der Film- und Medienwissenschaft. Nach einer Einführung in film- und kinoanthropologische Perspektiven der frühen Filmtheorie stellt der Band – etwa mit Morins Beschreibung des Kinos als ‚Muttermaschine’ oder Powdermakers Hollywood-Studie als Fabrik zur Herstellung ‚geistloser Zombies’ – einige Positionen der klassischen Kinoanthropologie vor. Die Einflüsse der philosophischen Anthropologie werden mit Bubers Wahrnehmungsmodell als ‚zuverlässige Kinematographie’ ebenso diskutiert wie mit Husserls Besuch eines Wachsfigurenkabinetts. 

Authors and Affiliations

  • Seminar für Kunstgeschichte, Schiller-Universität Jena, Jena, Germany

    Karl Sierek

About the author

Dr. Karl Sierek ist Professor (em.) am Institut für Kunstgeschichte und Filmwissenschaft der Universität Jena.

Bibliographic Information

  • Book Title: Filmanthropologie

  • Authors: Karl Sierek

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-22448-6

  • Publisher: Springer VS Wiesbaden

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

  • Copyright Information: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

  • Softcover ISBN: 978-3-658-22447-9Published: 25 July 2018

  • eBook ISBN: 978-3-658-22448-6Published: 20 July 2018

  • Edition Number: 1

  • Number of Pages: X, 325

  • Number of Illustrations: 94 b/w illustrations

  • Topics: Film Theory, Cultural Anthropology, Film History, Media Sociology

Buy it now

Buying options

eBook USD 29.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book USD 37.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Other ways to access