Samenvatting
Online challenges zijn een fenomeen met toenemende populariteit en navolging. Ondanks de vaak onschuldige aard kunnen de gevolgen fataal zijn, onjuist geïnterpreteerd worden en op een suïcide lijken. Het is daarom relevant om jongeren en hun omgeving te waarschuwen voor de potentiële gevaren van levensgevaarlijke online challenges. Dat geldt ook voor de (jeugdgezondheidszorg)professionals die geconfronteerd worden met de gevolgen van een challenge. Inzicht in dit fenomeen kan in de peergroup levensreddend zijn. Hoe vaak dit verschijnsel in Nederland voorkomt is onbekend. Om een eerste indicatie te krijgen van het voorkomen van online challenges hebben wij leerlingen en (ervarings)deskundigen geïnterviewd en enquêtes afgenomen bij ouders en docenten. Alle geïnterviewde leerlingen hadden ten minste één challenge uitgevoerd. Het bleek dat sommige kinderen en ouders zich onvoldoende bewust zijn van de mogelijke gevaren van online challenges. Docenten zijn meer bekend met het fenomeen en bespreken het vaker met kinderen dan hun ouders. Herhaalde en goede voorlichting door ervarings- of zorgdeskundigen, verbeterde informatievoorziening aan ouders en leerkrachten, en een open communicatie tussen ouder en kind zouden goede preventiemaatregelen kunnen zijn. Zeker voorlichting via internet kan een belangrijke preventieve rol spelen.
Literatuur
Stoffelen A. Nu ook in Nederland dode (16) bij extreme online ‘challenge’, ouders waarschuwen. De Volkskrant. 15 juni. 2017.
NOS. Politie-onderzoek na dood 15-jarige jongen ‘door choking challenge’. 2018. https://nos.nl/artikel/2233018-politie-onderzoek-na-dood-15-jarige-jongen-door-choking-challenge.html. Geraadpleegd op: 15 jan 2019.
Vlaskamp M. Italië blokkeert TikTok gedeeltelijk na dood 10-jarig meisje. De Volkskrant. 23 januari. 2021.
Pardoen J. Informatie over de ‘choking game’ (het wurgspel). 2017. https://www.bureaujeugdenmedia.nl/informatie-choking-game-wurgspel/. Geraadpleegd op: 29 jan 2019.
Janssen D. ‘Ik daag je uit!’. De gevaren van online challenges. 2019. https://www.vpngids.nl/veilig-internet/kind-en-jeugd/online-challenges/. Geraadpleegd op: 13 nov 2019.
Vigne M. ‘Dangerous games’ of primary school Keystage 2 pupils: an inventory in the service of a policy of awareness and prevention of the risks before secondary school. Semantic Scholar. 2015;16:67–95.
Ministère de l’Éducation nationale. Jeux dangereux et pratiques violentes. Lille: Conseil Général Département du Nord; 2010.
McClave JL, Russell PJ, Lyren A, et al. The choking game: physician perspectives. Pediatrics. 2010;125(1):82–7.
Mahadevaiah M, Nayak RB. Blue whale challenge: perceptions of first responders in medical profession. Indian J Psychol Med. 2018;40(2):178–82.
Lupariello F, Curti SM, Coppo E, et al. Self-harm risk among adolescents and the phenomenon of the ‘blue whale challenge’: case series and review of the literature. J Forensic Sci. 2019;64(2):638–42.
Beeck E van, Panneman M, Polinder S, et al. Letsels door ongevallen en geweld in Nederland. Resultaten van een spoedeisende hulp-registratie. Ned Tijdschr Geneeskd. 2017;161:D1534.
Grant-Alfieri A, Schaechter J, Lipshultz SE. Ingesting and aspirating dry cinnamon by children and adolescents: the ‘cinnamon challenge. Pediatrics. 2013;131(5):833–5.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Huijsmans, F.M.C.H., Veen, M.A.N., van Beeck, E.F. et al. Levensgevaarlijk gedrag bij kinderen door online challenges. Tijdschr Jeugdgezondheidsz 53, 147–152 (2021). https://doi.org/10.1007/s12452-021-00254-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s12452-021-00254-7