Skip to main content
Log in

Qualitätssicherung in der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (QUAPS) – Praktikabilität eines Fragebogens

Quality assurance in specialized palliative home care (QUAPS): a questionnaire’s feasibility

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Für eine adäquate Qualitätssicherung in der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (SAPV) sind Struktur- und Prozessmerkmale nicht ausreichend. Eine Befragung der Patienten und ihrer Angehörigen ist unerlässlich. Eine Jenaer Fokusgruppe entwickelte für diese Erfassung von Outcome-Parametern den Fragebogen QUAPS, der in zwei Studien getestet wurde.

Ziel der Arbeit

Analyse der Praktikabilität eines Fragebogens für Patienten, Angehörige und SAPV-Teammitglieder

Material und Methoden

Der Fragebogen erfasst Outcome-Parameter auf einer Likert-Skala sowie den Disstress der Befragten mit der numerischen Rating-Skala (NRS). In der Pilotstudie QUAPS I wurde er in drei SAPV-Zentren getestet. In der Folgestudie QUAPS II wurde die Befragung vereinfacht. An ihr nahmen 17 Zentren teil. Beide Studien wurden in einem Ex-post-facto-Design durchgeführt.

Ergebnisse

Die Pilotphase QUAPS I lieferte von 308 angefragten Fällen 43 Datensätze mit vollständigen Daten. Bei QUAPS II resultierten aus 371 Fällen 169 vollständige Datensätze. Die SAPV-Mitarbeiter beurteilten die QUAPS-II-Befragung als organisatorisch durchführbar. Der Fragebogen zeigt eine gute interne Konsistenz und eine hohe Zustimmung zu der abgefragten SAPV-Versorgungsqualität. Es traten Deckeneffekte auf. Unterstützungsbedürftiger Disstress (≥5) lag bei über 70 % der Befragten vor.

Diskussion

Die vereinfachte Befragungsform bei QUAPS II ermöglichte mehr vollständige Datensätze. Die festgestellten Deckeneffekte begrenzen die Aussage der Befragung. Antworten im Sinne sozialer Erwünschtheit sind nicht völlig ausschließbar. Künftig sollte eine Kombination verschiedener Instrumente (z. B. Integrated Palliative Care Outcome Scale [IPOS] und QUAPS) untersucht werden.

Abstract

Background

Structure and process parameters are not sufficient for adequate quality assurance in specialized palliative home care (SAPV). Asking the patients and their relatives for their assessment is crucial. A focus group in Jena, Germany, developed the quality assurance in specialized palliative home care (QUAPS) questionnaire for this assessment of outcome parameters, which was tested in two studies.

Objectives

The aim of the study was to evaluate the feasibility of a questionnaire for patients, relatives and SAPV teams.

Material and Methods

The questionnaire collects outcome parameters on a Likert scale as well as the distress of respondents using the numeric rating scale (NRS). In the pilot study, QUAPS I was tested in three SAPV teams. The survey was simplified in the follow-up study, QUAPS II, where 17 teams were included. Both studies were conducted with an ex-post-facto design.

Results

In QUAPS I, complete datasets could be obtained for 43 out of 308 surveyed cases. In QUAPS II, 169 complete datasets resulted from 371 surveyed cases. The SAPV staff assessed the QUAPS II survey as being organizationally feasible. The questionnaire shows good internal consistency and high approval for the surveyed aspects of SAPV care. Ceiling effects occurred. More than 70% of respondents reported a distress score >5.

Conclusions

The simplified survey in QUAPS II resulted in a higher rate of complete datasets. The detected ceiling effects restrict the conclusions of the survey. Biases like social desirability cannot be ruled out. In the future, a combination of different questionnaires (e. g. integrated palliative outcome score [IPOS] and QUAPS) should be explored.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Addington-Hall JM, Bruera E, Higginson IJ et al (2007) Research methods in palliative care. Oxford University Press, Oxford, S 55–56

    Book  Google Scholar 

  2. Albers G, Echteld MA, De Vet HC et al (2010) Evaluation of quality-of-life measures for use in palliative care: a systematic review. Palliat Med 24:17–37

    Article  Google Scholar 

  3. Bausewein C, Daveson B, Benalia H et al (2018) Outcome measurement in palliative care. The essentials. http://www.eapcnet.eu/LinkClick.aspx?fileticket=-T62WTgTHtU%3D. Zugegriffen: 10. Apr. 2018

    Google Scholar 

  4. Bausewein C, Daveson BA, Currow DC et al (2015) EAPC White Paper on outcome measurement in palliative care: Improving practice, attaining outcomes and delivering quality services – Recommendations from the European Association for Palliative Care (EAPC) Task Force on Outcome Measurement. Palliat Med 30:6–22

    Article  Google Scholar 

  5. Bausewein C, Le Grice C, Simon ST et al (2011) The use of two common palliative outcome measures in clinical care and research: a systematic review of POS and STAS. Palliat Med 25:304–313

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Berghaus D, Hammer U, Wedding U et al (2016) QUAPS II – Qualitätssicherung in der Spezialisierten Ambulanten PalliativVersorgung (SAPV) – Entwicklung und Testung eines Tools – Zur Feasibility von QUAPS II. Palliativmedizin 17:P87

    Google Scholar 

  7. Bruera E, Kuehn N, Miller MJ et al (1991) The Edmonton Symptom Assessment System (ESAS): a simple method for the assessment of palliative care patients. J Palliat Care 7:6–9

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Bund (2008) Gesetz zur Stärkung des Wettbewerbs in der gesetzlichen Krankenversicherung. https://www.jurion.de/gesetze/gkv_wsg/1/. Zugegriffen: 27. März 2018

    Google Scholar 

  9. Dasch B, Blum K, Gude P et al (2015) Place of death. Dtsch Arztebl Int 112:496–504

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Gemeinsamer Bundesausschuss (2007) Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses zur Verordnung von spezialisierter ambulanter Palliativversorgung. https://www.g-ba.de/downloads/62-492-437/SAPV-RL_2010-04-15.pdf. Zugegriffen: 10. Apr. 2018

    Google Scholar 

  11. Gkv-Spitzenverband (2008) Empfehlungen des GKV-Spitzenverbandes nach § 132d Abs. 2 SGB V für die spezialisierte ambulante Palliativversorgung. https://www.gkvspitzenverband.de/media/dokumente/krankenversicherung_1/hospiz_palliativversorgung/Palliativ_Empfehlungen_nach__132d_Abs_2_SGB_V_05-11-20102.pdf. Zugegriffen: 10. Apr. 2018

    Google Scholar 

  12. Hammer U, Berghaus D, Wedding U et al (2016) QUAPS II – Qualitätssicherung in der Spezialisierten Ambulanten PalliativVersorgung (SAPV) – Entwicklung und Testung eines Tools – Erste Ergebnisse von QUAPS II. Palliativmedizin 17:P94

    Google Scholar 

  13. Jansky M, Lindena G, Nauck F (2011) Stand der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (SAPV) in Deutschland – Verträge und Erfahrungen. Palliativmedizin 12:164–174

    Article  Google Scholar 

  14. Koch A, Gaser E, Gretzinger S et al (2012) Qualitätssicherung in der Ambulanten PalliativverSorgung (QUAPS). Palliativmedizin 13:QB_4

    Article  Google Scholar 

  15. Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft DK, Awmf) (2015) Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung, Kurzversion 1.1. http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Palliativmedizin.80.0.html. Zugegriffen: 24. März 2018

    Google Scholar 

  16. Lindena G, Leiske M, Neuwöhner K et al (2017) Die Mitarbeiter- und Angehörigenzufriedenheit mit der Palliativversorgung Sterbender – Befragung im Rahmen der Hospiz- und Palliativ-Erfassung HOPE. Z Palliativmed 18(01):36–43. https://doi.org/10.1055/s-0042-114185

    Google Scholar 

  17. Mehnert A, Müller D, Lehmann C et al (2006) Die deutsche Version des NCCN Distress-Thermometers. Z Psychiatr Psychol Psychother 54:213–223

    Google Scholar 

  18. Meissner W (2011) QUIPS: quality improvement in postoperative pain management. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 105:350–353

    Article  Google Scholar 

  19. Mularski RA, Dy SM, Shugarman LR et al (2007) A systematic review of measures of end-of-life care and its outcomes. Health Serv Res 42:1848–1870

    Article  Google Scholar 

  20. Perner A, Götze H, Stuhr C et al (2010) Ambulante Palliativversorgung von Tumorpatienten im Raum Leipzig. Schmerz 24:38–45

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Prutz F, Sass AC (2017) Data on palliative care in Germany: which data sources are available and what do they tell? Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 60:26–36

    Article  Google Scholar 

  22. Rodenbach RA, Brandes K, Fiscella K et al (2017) Promoting end-of-life discussions in advanced cancer: effects of patient coaching and question prompt lists. J Clin Oncol 35:842–851

    Article  Google Scholar 

  23. Schäfer T, Zenz M, Thöns M (2009) Spezialisierte palliativärztliche Patientenversorgung durch das Palliativnetz Bochum e. V. Schmerz 23:518–522

    Article  Google Scholar 

  24. Schneider W, Eichner E (2018) Struktur- und Prozesseffekte der SAPV in Bayern – Evaluation/Qualitätssicherung und (Aus‑)Wirkungen der SAPV auf die AAPV (unter besonderer Berücksichtigung des ländlichen Raums). Ergebnisbericht. http://www.philso.uniaugsburg.de/lehrstuehle/soziologie/sozio3/interne_medien/schneider/SAPVII_Endbericht.pdf. Zugegriffen: 28. Juli 2018

    Google Scholar 

  25. Schneider W, Eichner E, Thoms U et al (2015) Specialised out-patient palliative care (SAPV) in Bavaria: efficiency, structural and process-related effects and rural care. Gesundheitswesen 77:219–224

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Schwabe S, Ates G, Ewert B et al (2017) „He is not that important anymore“ : General practitioners in a specialized palliative home care setting from a patient’s point of view. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 60:55–61

    Article  Google Scholar 

  27. Stiel S, Pastrana T, Balzer C et al (2012) Outcome assessment instruments in palliative and hospice care – a review of the literature. Support Care Cancer 20(11):2879–2893. https://doi.org/10.1007/s00520-012-1415-x

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Berghaus.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

D. Berghaus, A. Schütz, U. Hammer, E. Gaser, U. Wedding und W. Meißner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für beide Befragungsstudien lag ein positives Votum der federführenden Ethikkommission des Universitätsklinikums Jena vor, das durch die zuständigen Gremien der teilnehmenden SAPV-Zentren bestätigt wurde.

Additional information

Teilergebnisse dieser Arbeit wurden auf Postern beim DGP-Kongress 2012, bei der Verleihung des Förderpreises der DGP für das Projekt im September 2013 in Rostock und auf dem DGP-Kongress 2016 in Leipzig präsentiert [6, 12, 14].

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Berghaus, D., Schütz, A., Hammer, U. et al. Qualitätssicherung in der spezialisierten ambulanten Palliativversorgung (QUAPS) – Praktikabilität eines Fragebogens. Schmerz 33, 236–243 (2019). https://doi.org/10.1007/s00482-019-0363-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-019-0363-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation