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Kurzübersicht der Diagnostik des Pyoderma gangraenosum

Brief review of the diagnostics of pyoderma gangraenosum

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Zusammenfassung

Die Diagnose Pyoderma gangraenosum musste bislang als Ausschlussdiagnose gestellt werden. Aus diesem Grund wurde in den letzten Jahren wiederholt versucht, Diagnosescores zu entwickeln. Hierbei wurden meist die typischen klinischen und anamnestischen Aspekte berücksichtigt und die relevanten Differenzialdiagnosen ausgeschlossen. Mit dem PARACELSUS-Score wurde nun erstmalig ein evaluierter Diagnosescore vorgestellt. Hauptkriterien der Diagnostik sind in diesem Score ein rasch progredienter Krankheitsverlauf, Ausschluss relevanter Differenzialdiagnosen und ein erythematös, livider Randsaum. Wenn diese Kriterien vorhanden sind oder waren, werden jeweils 3 Punkte vergeben. Nebenkriterien mit einem Punktwert von jeweils 2 sind ein Ansprechen auf eine immunsupprimierende Therapie, eine charakteristische, bizarre Wundform, extreme Schmerzen von >4 auf der visuellen Analogskala und ein lokales Pathergiephänomen. Zusatzkriterien, die mit jeweils 1 Punkt bewertet werden, sind eine suppurative Inflammation in der Histopathologie, unterminierte, tiefe Wundränder und die Assoziation relevanter Systemerkrankungen. Ein additiver Punktwert von ≥10 macht das Vorliegen eines Pyoderma gangraenosum sehr wahrscheinlich. Der neu entwickelte und evaluierte PARACELSUS-Score ist ein einfach anzuwendendes klinisches Instrument, um die Sicherung der Diagnose Pyoderma gangraenosum zu objektivieren.

Abstract

The diagnosis of pyoderma gangraenosum was previously made as a diagnosis of exclusion. For this reason repeated attempts have been made in recent years to develop new diagnostic scores, whereby the typical clinical and anamnestic aspects were usually taken into account and the relevant differential diagnoses were excluded. With the PARACELSUS score an evaluated diagnostic score was presented for the first time. The main diagnostic criteria of this score are a rapidly progressing disease, the assessment of relevant differential diagnoses and reddish-violaceous wound borders. If these criteria are or were present 3 points are given for each criterion. Secondary criteria with a score of 2 for each of the aspects are amelioration by immunosuppressant drugs, characteristically irregular (bizarre) ulcer shape, extreme pain of >4 on a visual analog scale and localization of the lesion at the site of trauma (pathergy phenomenon). Additional criteria worth one point are suppurative inflammation in histopathology, undermined deep wound borders and the association of relevant systemic diseases. An additive score of ≥10 makes the diagnosis of pyoderma gangraenosum very likely. The newly developed and evaluated PARACELSUS score is an easy to use clinical tool to objectify securing the diagnosis of pyoderma gangraenosum.

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Literatur

  1. Al Ghazal P, Herberger K, Schaller J et al (2013) Associated factors and comorbidities in patients with pyoderma gangrenosum in Germany: a retrospective multicentric analysis in 259 patients. Orphanet J Rare Dis 8:136

    Article  Google Scholar 

  2. Al Ghazal P, Klode J, Dissemond J (2014) Diagnostic criteria for pyoderma gangrenosum: results of a survey among dermatologic wound experts in Germany. J Dtsch Dermatol Ges 12:1129–1131

    PubMed  Google Scholar 

  3. Jockenhöfer F, Klode J, Kröger K, Roesch A, Al Ghazal P, Dissemond J (2016) Patients with pyoderma gangrenosum—analyses of the German DRG data from 2012. Int Wound J 13:951–956

    Article  Google Scholar 

  4. Jockenhöfer F, Wollina U, Salva KA, Benson S, Dissemond J (im Druck) The PARACELSUS score: a novel diagnostic tool for pyoderma gangrenosum. Br J Dermatol. https://doi.org/10.1111/bjd.16401

  5. Maverakis E, Ma C, Shinkai K et al (2018) Diagnostic criteria of ulcerative pyoderma gangrenosum: a delphi consensus of international experts. Jama Dermatol 154:461–466

    Article  Google Scholar 

  6. Müller-Ladner U, Alten R, Heiligenhaus A et al (2009) “TRECID”, TNFalpha related chronic inflammatory diseases—a new multiple diseases bridging concept. Dtsch Med Wochenschr 134:2132–2136

    Article  Google Scholar 

  7. Su WPD, Davis MDP, Weenig RH, Powell FC, Perry HO (2004) Pyoderma gangrenosum: clinicopathologic correlation and proposed diagnostic criteria. Int J Dermatol 43:790–800

    Article  Google Scholar 

  8. Weenig RH, Davis MD, Dahl PR, Su WP (2002) Skin ulcers misdiagnosed as pyoderma gangrenosum. N Engl J Med 347:1412–1418

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Joachim Dissemond.

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U. Müller-Ladner, Bad Nauheim

U. Lange, Bad Nauheim

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Dissemond, J. Kurzübersicht der Diagnostik des Pyoderma gangraenosum. Z Rheumatol 77, 857–859 (2018). https://doi.org/10.1007/s00393-018-0553-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-018-0553-z

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