Abstract
Avascular osteonecrosis (AVN) due to local ischemia leads to an inhomogeneous osseous defect, which can be treated by resection and with bone substitute materials in a joint-preserving treatment. Due to the underlying risk profile of AVN, the mostly subchondral localization and the size of the local bone defect, bone regeneration is impaired. Therefore, bioactivation of the applied bone substitute materials prior to application is highly desirable. Apart from the use of growth factors and other soluble substances, the autologous application of location-typical cells and tissue is a useful alternative to support the bone healing properties of scaffolds. This article presents various methods to activate scaffolds for bone stimulation and discusses these techniques with respect to recent data from the literature.
Zusammenfassung
Knochennekrosen entstehen durch eine ossäre Minderperfusion und führen zu einer inhomogenen ossären Defektzone, die im Fall einer gelenkerhaltenden Therapie entfernt und mit Knochenersatzstoffen behandelt werden kann. Aufgrund des zugrunde liegenden Risikoprofils der AVN,, der meist subchondralen Lokalisation und der Defektgröße wird knöcherne Heilung beeinträchtigt. Daher ist eine Bioaktivierung der verwendeten Knochenersatzmaterialien erstrebenswert. Neben dem Einsatz von Wachstumsfaktoren und anderen löslichen Substanzen stellt die autologe Applikation von lokotypischen Zellen und Geweben eine weitere Möglichkeit dar, die Knochenheilungspotenz von Scaffolds zu erhöhen. In der vorliegenden Arbeit werden die verschiedenen Möglichkeiten der Osteostimulation vorgestellt und diese unter dem Hintergrund der wissenschaftlichen Literatur diskutiert.
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Abbreviations
- ARCO:
-
Association Research Circulation Osseous classification
- AVN:
-
Avascular osteonecrosis
- BMP:
-
Bone morphogenetic proteins
- CD40 :
-
Cluster of differentiation 40
- ECM:
-
Extracellular matrix
- EPR:
-
Endoplasmic reticulum
- EV:
-
Extracellular vesicles
- HA:
-
Hydroxyapatite
- IFU:
-
Instruction for use
- IGF:
-
Insulin-like growth factor
- IL:
-
Interleukin
- MFGE8:
-
Human Milk Fat Globule EGF Factor 8
- MMP:
-
Matrix-Metalloprotease
- MSC:
-
Mesenchymale Stromazelle
- MTT:
-
3-(4,5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyltetrazolium bromide
- PCL:
-
Poly(ε-caprolactone)
- PDCD6IP:
-
Programmed Cell Death 6 Interacting Protein
- PDGF:
-
Platelet-derived growth factor
- PEGMC:
-
Poly(ethylene glycol) maleate citrate
- PLA:
-
Polylactide
- PLGA:
-
Poly(lactide-co-glycolide)
- PLGA-mPEG:
-
PLGA-methoxy poly(ethylene glycol)
- PMMA:
-
Polymethylmethacrylat
- PRF:
-
Platelet-rich fibrin
- PRP:
-
Platelet-rich plasma
- rhBMP‑2:
-
Recombinant human BMP
- SEM:
-
Scanning electron microscope
- TCP:
-
Tricalcium phosphate
- TGF:
-
Transforming growth factor
- TNF:
-
Tumor necrosis factor
- TSG101:
-
Tumor Susceptibility Gene 101
- VEGF:
-
Vascular endothelial growth factor
- XACB:
-
Xenogeneic antigen-extracted cancellous bone
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M. Jäger, A. Busch and A. Sowislok declare that they have no competing interests.
For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies mentioned were in accordance with the ethical standards indicated in each case.
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Jäger, M., Busch, A. & Sowislok, A. Bioactivation of scaffolds in osteonecrosis. Orthopädie 51, 808–814 (2022). https://doi.org/10.1007/s00132-022-04303-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-022-04303-z