Zusammenfassung
Die Migräne ist als primäre Kopfschmerzerkrankung eine für die Lebensqualität relevante Lifespan-Erkrankung auf dem Boden einer komplexen Genetik. Häufig beginnt sie schon im Kindesalter. Die Migräne zeigt alterstypische Symptome, Nuancierungen und Vorläufer, die sie deutlich vom späteren Lebensalter unterscheiden – so etwa in Bezug auf die Lokalisation der akuten Schmerzen. Erst im Laufe von Jahren – in Adoleszenz und jungem Erwachsenenalter – entwickelt sich die für die Migräne definitionsgebende, in der Klassifikation der International Classification of Headache Disorders (ICHD-3 beta) hinterlegte, Eindeutigkeit. Wir fokussieren in diesem Beitrag auf Kinder und Jugendliche mit Migräne. Dabei widmen wir uns ausführlicher dem trigeminozervikalen Komplex (TCC), weil er eine konzeptionelle Brücke zum Krankheitsverständnis der Migräne, zur Psychoedukation und zur Therapie bildet. Therapiemöglichkeiten und Therapiegrenzen werden pragmatisch diskutiert.
Abstract
Migraine as primary headache is a life-long disease which is relevant for the quality of life and is based on complex genetics. It often starts in childhood with symptoms typical for the specific age. These show different nuances compared to the migraine symptoms in adults, for example, regarding (bilateral/unilateral) localization of the acute migraine headache. Only over the course of years—during adolescence and young adulthood—do the more specific symptoms as defined by the International Classification of Headache Disorders (ICHD 3 beta) develop. In this article we focus on the clinical specifics of children and adolescents with migraine. We elaborately refer to the trigeminocervical complex (TCC) because it forms a conceptual bridge for the understanding of migraine, for psychoeducation, and for therapeutic options. We pragmatically discuss options and limits of treatments.
Literatur
Barker AT, Shields K (2017) Transcranial magnetic stimulation: basic principles and clinical applications in migraine. Headache 57:517–524
Bartsch T, Goadsby PJ (2011) Central mechanisms of peripheral nerve stimulation in headache disorders. Prog Neurol Surg 24:16–26
Bartsch T, Goadsby PJ (2003) The trigeminocervical complex and migraine: Current concepts and synthesis. Curr Pain Headache Rep 7:371–376
Blaschek A, Decke S, Albers L et al (2014) Self-reported neck pain is associated with migraine but not with tension-type headache in adolescents. Cephalalgia 34:895–903
Blaschek A, Milde-Busch A, Straube A et al (2012) Self-reported muscle pain in adolescents with migraine and tension-type headache. Cephalalgia 32:241–249
Charles A (2013) Migraine: a brain state. Curr Opin Neurol 26:235–239
Gaul C, Diener HC, Danesch U, Migravent Study Group (2015) Improvement of migraine symptoms with a proprietary supplement containing riboflavin, magnesium and Q10: A randomized, placebo-controlled, double-blind, multicenter trial. J Headache Pain 16:516
GBD 2015 Disease and Injury Incidence and Prevalence Collaborators (2016) Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 310 diseases and injuries, 1990–2015: A systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2015. Lancet 388:1545–1602
Headache Classification Committee of the International Headache Society (2013) The international classification of headache disorders, 3rd edition (beta version). Cephalalgia 33:629–808
Holle-Lee D, Nägel S, Gaul C (2017) Therapy of migranes. Nervenarzt. https://doi.org/10.1007/s00115-017-0338-7
Kropp P, Brecht IB, Niederberger U et al (2012) Time-dependent post-imperative negative variation indicates adaptation and problem solving in migraine patients. J Neural Transm (Vienna) 119:1213–1221
Landgraf MN, Biebl JT, Langhagen T et al (2017) Children with migraine: provocation of headache via pressure to myofascial trigger points in the trapezius muscle? – A prospective controlled observational study. Eur J Pain. https://doi.org/10.1002/ejp.1127
Landgraf MN, von Kries R, Heinen F et al (2016) Self-reported neck and shoulder pain in adolescents is associated with episodic and chronic migraine. Cephalalgia 36:807–811
Landgraf MN, Ertl-Wagner B, Koerte IK et al (2015) Alterations in the trapezius muscle in young patients with migraine—a pilot case series with MRI. Eur J Paediatr Neurol 19:372–376
Luna P (2016) More than just a headache. Lancet Neurol 15:242–243
Milde-Busch A, Heinrich S, Thomas S et al (2010) Quality of life in adolescents with headache: Results from a population-based survey. Cephalalgia 30:713–721
Miller S, Sinclair AJ, Davies B et al (2016) Neurostimulation in the treatment of primary headaches. Pract Neurol 16:362–375
Powers SW, Coffey CS, Chamberlin LA et al (2017) Trial of Amitriptyline, Topiramate, and placebo for pediatric migraine. N Engl J Med 376:115–124
Powers SW, Coffey CS, Hershey AD (2017) Treatment of pediatric migraine. N Engl J Med 376:1388–1389
Sollmann N, Trepte-Freisleder F, Albers L et al (2016) Magnetic stimulation of the upper trapezius muscles in patients with migraine—a pilot study. Eur J Paediatr Neurol 20:888–897
Straube A, Heinen F, Ebinger F et al (2013) Headache in school children: Prevalence and risk factors. Dtsch Arztebl Int 110:811–818
von Stülpnagel C, Reilich P, Straube A et al (2009) Myofascial trigger points in children with tension-type headache: A new diagnostic and therapeutic option. J Child Neurol 24(4):406–409
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding authors
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M.N. Landgraf erhielt 2015 ein Stipendium der Firma Reckitt-Benckiser („educational grant, unrestricted“). S. Krieg ist „consultant“ für Brainlab und war bis 31.12.2016 „consultant“ für Nexstim. A. Straube erhielt Honorare für Vorträge und „advisory boards“ von Pharm Allergan, TEVA, Novartis, Hormosan und Desitin. F. Heinen erhielt Honorare für Vorträge und Beratung von Pharm Allergan, Merz Pharma und Ipsen Pharma. H. König, I. Hannibal, T. Langhagen, M.V. Bonfert, B. Klose, B. Rahmsdorf, R.M. Giese, R. von Kries, L. Albers, F. Ebinger, B. Ertl-Wagner, B. Kammer, I. Körte und N. Sollmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für die hier zitierten Studien liegen von der zuständigen Ethikkommission die positiven Voten vor und von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Landgraf, M.N., König, H., Hannibal, I. et al. Migräne im Kindes- und Jugendalter – Gehirn und Muskel?. Nervenarzt 88, 1402–1410 (2017). https://doi.org/10.1007/s00115-017-0428-6
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-017-0428-6
Schlüsselwörter
- Trigeminozervikaler Komplex
- Transkranielle Magnetstimulation
- Multimodale Therapie
- Pharmakotherapie der Migräne
- Psychosoziale Faktoren