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Entwicklungsprozess der DGPPN-Qualitätsindikatoren

Developmental process of DGPPN quality indicators

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) entwickelte vier sektorenübergreifende Qualitätsindikatorensets für die häufigen psychischen Störungsbilder Alkoholabhängigkeit, Demenzen, Depression und Schizophrenie.

Material und Methoden

In einem mehrstufigen, strukturierten Prozess nutzte die DGPPN für die Generierung von Qualitätsindikatoren zunächst Leitlinienempfehlungen mit hohem Evidenzgrad. Es folgten ergänzende Evidenzrecherchen, die Durchführung einer Indikatorensynopse, die Überprüfung der Indikatorengüte und eine Konsentierung aller Qualitätsindikatoren.

Ergebnisse

Es wurden vier diagnosespezifische und sektorenübergreifende Qualitätsindikatorensets mit Leitlinienbezug und breiter Evidenzgrundlage entwickelt und durch Experten konsentiert.

Schlussfolgerung

Auf der Basis von Leitlinienempfehlungen lassen sich Qualitätsindikatoren zur Versorgung von Menschen mit psychischen Störungen entwickeln. Die Pilottestung der DGPPN-Qualitätsindikatoren wird eine zentrale Rolle in der nächsten Zukunft einnehmen, um ihren Einsatz als mögliche Messinstrumente für Qualität in der deutschen psychiatrischen und psychotherapeutischen Versorgung zu evaluieren.

Summary

Background

Valid and feasible quality indicators can measure healthcare quality and show potential for improvement in care. The German Association for Psychiatry and Psychotherapy (DGPPN) has developed trans-sectoral quality indicator sets for four mental disorders with high prevalence (alcohol dependence, dementia, depression and schizophrenia).

Material and method

The DGPPN followed a structured multistage process and used guideline recommendations and the results of systematic evidence searches as the basis for the development of these quality indicators. This was followed by a structured consensus process for all quality indicators.

Results

Four evidence and consensus-based, diagnosis-specific and trans-sectoral quality indicator sets have been developed.

Conclusion

It is possible to develop quality indicators on the basis of guideline recommendations. The implementation of the DGPPN quality indicators will play a crucial role in order to evaluate their utility and feasibility as quality measures for German mental healthcare.

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Literatur

  1. Altenhofen L, Blumenstock G, Diel F et al (2009) Programm für Nationale VersorgungsLeitlinien von BÄK, KBV und AWMF – Qualitätsindikatoren Manual für Autoren. Ärztliches Zentrum für Qualität im Gesundheitswesen (ÄZQ)

  2. AQUA-Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH. Allgemeine Methoden im Rahmen der sektorenübergreifenden Qualitätssicherung im Gesundheitswesen nach § 137a SGB V Version 2.0 Stand: 30. Juni 2010. Letzter Zugriff 05.07.2012 von http://www.sqg.de/hintergrundinformation/methodenpapier/index.html

  3. Deutsche Rentenversicherung (DRV) (2008) Leitlinie für die stationäre und teilstationäre Rehabilitation bei Alkoholabhängigkeit. Pilotversion 2008. Letzter Zugriff am 19.12.2012 von www.suchthilfe.de

  4. DGPPN (2012) Eine deutschlandweite Ressource zur Erforschung psychischer Erkrankungen. Presse-Information Nr.11/11.04.2012. Letzter Zugriff 25.04.2012 von http://www.dgppn.de/aktuelles/detailansicht/article/100/eine-deutsch.html

  5. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF et al (Hrsg) (2009) S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie „Unipolare Depression“ (NVL). Konsultationsfassung Version 1.2. www.depression.versorgungsleitlinie.de

  6. DGPPN, DGN (Hrsg) (2009) S3-Leitlinie „Demenzen“, Langfassung Stand 11/2009. Letzter Zugriff am 19.12.2012 von www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/038-013.html

  7. DGPPN, DG-Sucht (Hrsg) (2003) Akutbehandlung alkoholbezogener Störungen. Sucht 49:147–167

    Google Scholar 

  8. DGPPN (Hrsg) (2006) Praxisleitlinien in Psychiatrie und Psychotherapie. Bd. 1 Behandlungsleitlinie Schizophrenie. Steinkopff, Darmstadt

  9. Gaebel W, Becker T, Janssen B et al (2012) EPA guidance on the quality of mental health services. Eur Psychiatry 27:87–113

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Gemeinsamer Bundesausschuss (G-BA) (2012) Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschusses über eine Beauftragung der Institution nach § 137a SGB V: Entwicklung eines sektorenübergreifenden Qualitätssicherungsverfahrens zur Versorgung bei psychischen Erkrankungen vom 15.03.2012

  11. Gemeinsamer Bundesausschuss (G-BA) (2010) Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses nach § 92 Abs. 1 Satz 2 Nr. 13 i.V.m. § 137 Abs. 1 Nr. 1 SGB V über die einrichtungs- und sektorenübergreifenden Maßnahmen der Qualitätssicherung: (Richtlinie zur einrichtungs- und sektorenübergreifenden Qualitätssicherung – Qesü-RL) vom 19.04.2010, veröffentlicht im Bundesanzeiger 2010 S. 3995, in Kraft getreten am 02.12.2010

  12. Geyer D, Batra A, Beutel M et al (2006) AWMF Leitlinie: Postakutbehandlung alkoholbezogener Störungen. Sucht 52:8–34

    Article  Google Scholar 

  13. Muche-Borowski C, Kopp I (2011) Wie eine Leitlinie entsteht. Z Herz Thorax Gefäßchir 25:217–223

    Article  Google Scholar 

  14. National Institute for Health and Clinical Excellence (2010) Schizophrenia: core interventions in the treatment and management of schizophrenia in adults in primary and secondary care (updated edition). The British Psychological Society & The Royal College of Psychiatrists. Letzter Zugriff am 19.12.2012 von http://guidance.nice.org.uk/CG82/Guidance/pdf/English

  15. Reiter A, Fischer B, Kötting J et al (2007) QUALIFY: Ein Instrument zur Bewertung von Qualitätsindikatoren. Bundesgeschäftsstelle Qualitätssicherung gGmbH. Letzter Zugriff am 19.12.2012 von www.bqs-institut.de/innovationen/qualify-instrument.html

  16. Schmidt LG et al (2006) Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie e. V. (DG-Sucht) (Hrsg) Evidenzbasierte Suchtmedizin. Behandlungsleitlinie substanzbezogene Störungen. Deutscher Ärzte-Verlag GmbH, Köln

  17. Scottish Intercollegiate Guidelines Network (SIGN) (2003) The management of harmful drinking and alcohol dependence in primary care. A national clinical guideline. September 2003 Updated 2004. Letzter Zugriff am 19.12.2012 von www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/74/index.html

  18. Spaeth-Rublee B, Pincus HA, Huynh PT et al (2010) Measuring quality of mental health care: a review of initiatives and programs in selected countries. Can J Psychiatry 55: 539–548

    PubMed  Google Scholar 

  19. Wobrock T, Reich-Erkelenz D, Janssen B et al (2010) Qualitätsindikatoren in der Psychiatrie. Psychiatrie 7:1–11

    Google Scholar 

  20. Zielasek J, Großimlinghaus I, Janssen B et al (2012) Die Rolle von Qualitätsindikatoren in der psychiatrischen Qualitätssicherung und aktueller Stand der Entwicklung von Qualitätsindikatoren. Die Psychiatrie 9:46–52

    Google Scholar 

  21. Hermann R et al (2006) Quality indicators for international benchmarking of mental health care. Int J Qual Health Care 18:31–38

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Center for quality assessment and improvement in mental health (CQAIMH) Indicator Set. Letzter Zugriff am 25.04.12 von http://www.cqaimh.org/NIMHQM.htm

  23. Kassenärztliche Bundesvereinigung (Hrsg) (2009) KBV entwickelt Starter-Set ambulanter Qualitätsindikatoren. Ergebnisse des Projekts „AQUIK – Ambulante Qualitätsindikatoren und Kennzahlen“. Kassenärztliche Bundesvereinigung. Letzter Zugriff am 26.04.2012 von http://www.kbv.de/aquik.html

  24. Feil D, MacLean C, Sultzer D (2007) Quality indicators for the care of dementia in vulnerable elders. JAGS 55:293–30 (RAND ACOVE-3 Quality Indicators)

    Article  Google Scholar 

  25. Hermann R et al (2004) Selecting Indicators for the Quality of Mental Health Care at the Health Systems Level in OECD Countries. OECD Health Technical Paper No. 17. Letzter Zugriff am 25.04.2012 von http://www.oecd.org/dataoecd/28/32/33865630.pdf

  26. Weinmann S, Becker T (2009) Qualitätsindikatoren für die Integrierte Versorgung von Menschen mit Schizophrenie. Psychiatrie-Verlag, Bonn

  27. Lora A et al (2008) Project SIEP-DIRECT’S indicators for assessing discrepancies between routine practice and evidence in psychiatric community treatments provided to people with schizophrenia. Societa Italiana Di Epidemiologia Psychiatrica S.I.E.P. Letzter Zugriff am 25.04.2012 von http://www.psychiatry.univr.it/page_eps/docs/2008_4-Instrument_2.pdf

  28. Miller WR, Rollnick S (Hrsg) (1999). Motivierende Gesprächsführung – ein Konzept zur Beratung von Menschen mit Suchtproblemen. Lambertus, Freiburg

  29. Miller WR, Wilbourne PL (2002) Mesa grande: a methodological analysis of clinical trials for treatment of alcohol use disorders. Addiction 97:265–277

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Andréasson S, Öjehagen A (2003) Psychosocial treatment for alcohol dependenc. In: Berglund M, Thelander S, Jonsson E (eds) Treating alcohol and drug abuse. An evidence based review. WILEY-VCH, Weinheim, S 43–188

  31. Morgenstern J, Longabaugh R (2000) Cognitive-behavioral treatment for alcohol dependence: a review of evidence for its hypothesized mechanisms of action. Addiction 95:1475–1490

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Babor TF, Del Boca FK (eds) (2003) Treatment matching in alcoholism. Cambridge Univ Press

  33. Gossop M et al (2003) Is attendance at alcoholics anonymous meetings after inpatient treatment related to improved outcomes? A 6-month follow-up study. Alcohol Alcohol 38:421–426

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. McKay JR (2001) The role of continuing care in outpatient alcohol treatment programs. Recent Dev Alcohol 15:357–72

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Anton RF et al (2006) Combined pharmacotherapies and behavioral interventions for alcohol dependence. The COMBINE study: a randomized controlled trial. JAMA 295:2003–2017

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Kiefer F et al (2003) Comparing and combining naltrexone and acamprosate in relapse prevention of alcoholism: a double-blind, placebo-controlled study. Arch Gen Psychiat 60:92–99

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Krampe H et al (2011) Supervised disulfiram in the treatment of alcohol use disorder: a commentary. Alcohol Clin Exp Res 35:1732–1736

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Kranzler HR, Van Kirk J (2001) Efficacy of naltrexone and acamprosate for alcoholism treatment: a meta-analysis. Alc Clin Exp Res 25:1335–1341

    Article  CAS  Google Scholar 

  39. Laaksonen E et al (2008) A randomized, multicentre, open-label, comparative trial of disulfiram, naltrexone and acamprosate in the treatment of alcohol dependence. Alcohol Alcohol 43:53–54

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. De Sousa AA, De Sousa JA (2005) An open randomized study comparing disulfiram and acamprosate in the treatment of alcohol dependence. Alcohol Alcohol 40:545–548

    Article  Google Scholar 

  41. De Sousa AA, De Sousa JA (2008). An open randomised trial comparing disulfiram and topiramate in the treatment of alcohol dependence. J Subst Abuse Treat 34:460–463

    Article  Google Scholar 

  42. Nunes EV, Levin FR (2001) Treatment of depression in patients with alcohol or other drug dependence: a meta-analysis. JAMA 291:1887–1896

    Article  Google Scholar 

  43. Randall CL et al (2001) Paroxetine for social anxiety and alcohol use in dual-diagnosed patients. Depress Anxiety 14:255–262

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Henkel D, Zemlin U, Dornbusch P (2004) Analyse rückfallbeeinflussender Bedingungen bei arbeitslosen Alkoholabhängigen (ARA-Projekt) – Teil II: Ergebnisse des Therapieverlaufs und der 6-Monatskatamnese. Sucht aktuell 11:21–32

    Google Scholar 

  45. Comerford AW (1999) Work dysfunction and addiction: Common roots. J Subst Abuse Treat 16:247–253

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Ihl R et al (2000) Entwicklung und Validierung eines Tests zur Früherkennung der Demenz mit Depressionsabgrenzung (TFDD). Fortschr Neurol Psychiatr 68:413–422

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  47. Thompson S et al (2007) Efficacy and safety of antidepressants for treatment of depression in Alzheimer’s disease: a metaanalysis. Can J Psychiatry 52:248–255

    PubMed  Google Scholar 

  48. Roth M et al (1996) Moclobemide in elderly patients with cognitive decline and depression: an international double-blind, placebo-controlled trial. Br J Psychiatry 168:149–157

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  49. Krueger CE et al (2009). Longitudinal rates of lobar atrophy in frontotemporal dementia, semantic dementia and Alzheimer’s disease.Alzheimer Dis Assoc 24:43–48

    Article  Google Scholar 

  50. Mitchell AJ (2009) A meta-analysis of the accuracy of the mini-mental state examination in the detection of dementia and mild cognitive impairement. J Psychiatr Res 43:411–431

    Article  PubMed  Google Scholar 

  51. Neary D, Snowden JS, Gustafson L et al (1998) Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical diagnostic criteria. Neurology 51:1546–1554

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  52. McKeith IG et al (2005) Diagnosis and management of dementia with Lewy bodies: third report of the DLB Consortium. Neurology 65:1863–1872

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  53. Birks J (2006) Cholinesterase inhibitors for Alzheimer’s disease. Cochrane Database Syst Rev 1:CD005593

    PubMed  Google Scholar 

  54. Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) (Hrsg) (2007) Cholinesterasehemmer bei Alzheimer Demenz. Abschlussbericht A05–19 A (Version 1.0, Stand: 07.02.2007). Köln

  55. Winblad B et al (2006) 3-year study of donepezil therapy in Alzheimer’s disease: effects of early and continuous therapy. Dement Geriatr Cogn Disord 21:353–363

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  56. Ballard C, Hanney ML, Theodoulou M et al (2009) The dementia antipsychotic withdrawal trial (DART-AD): long-term follow-up of a randomised placebo-controlled trial. Lancet Neurol 8:151–157

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  57. Ballard C, Lana MM, Theodoulou M et al (2008) A randomised, blinded, placebo-controlled trial in dementia patients continuing or stopping neuroleptics (the DART-AD trial). PLoS Med 5:e76

    Article  PubMed  Google Scholar 

  58. Brodaty H et al (2003) A randomized placebo-controlled trial of risperidone for the treatment of aggression, agitation, and psychosis of dementia. J Clin Psychiatry 64:134–143

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  59. Schneider LS et al (2006) Efficacy and adverse effects of atypical antipsychotics for dementia: meta-analysis of randomized, placebo-controlled trials. Am J Geriatr Psychiatry 14:191–210

    Article  PubMed  Google Scholar 

  60. Rudolf S et al (2006) Diagnostik depressiver Störungen in Praxis und klinischem Alltag. Dtsch Arztebl 103:A-1754–1762

    Google Scholar 

  61. Whooley MA et al (1997) Case-finding instruments for depression. Two questions are as good as many. J Gen Intern Med 12:439–445

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  62. Loh A et al (2007) Patientenbeteiligung bei medizinischen Entscheidungen – Effekte der partizipativen Entscheidungsfindung aus systematischen Reviews. Dtsch Arztebl 104:A1483–1488

    Google Scholar 

  63. O’Connor AM et al (2009) Decision aids for people facing health treatment or screening decisions. Cochrane Database Syst Rev 3:CD001431

    Google Scholar 

  64. Woltersdorf M (2002) Krankheit Depression. Erkennen, verstehen und behandeln. Psychiatrie-Verlag, Bonn

  65. Arroll B et al (2005) Efficacy and tolerability of tricyclic antidepressants and SSRIs compared with placebo for treatment of depression in primary care: a meta-analysis. Ann Fam Med 3:449–456

    Article  PubMed  Google Scholar 

  66. Lotufo-Neto F, Trivedi M, Thase ME (1999) Meta-analysis of the reversible inhibitors of monoamine oxidase type A moclobemide and brofaromine for the treatment of depression. Neuropsychopharmacology 20:226–247

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  67. Mulrow CD et al (2000) Efficacy of newer medications for treating depression in primary care patients. Am J Med 108:54–64

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  68. Keller MB et al (2000) A comparison of nefazodone, the cognitive behavioral-analysis system of psychotherapy, and their combination for the treatment of chronic depression. N Engl J Med 342:1462–1470

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  69. Pampallona S et al (2004) Combined pharmacotherapy and psychological treatment for depression: a systematic review. Arch Gen Psychiatry 61:714–719

    Article  PubMed  Google Scholar 

  70. Thase ME et al (1997) Treatment of major depression with psychotherapy or psychotherapy-pharmacotherapy combinations. Arch Gen Psychiatry 54:1009–1015

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  71. Sutej I et al (2006) Pharmakotherapie und Psychotherapie bei unipolarer Depression. Ist die kombinierte Behandlung einer Monotherapie überlegen? Z Psychia Psych Psychother 54:163–172

    Google Scholar 

  72. Gloaguen V et al (1998) A meta-analysis of the effects of cognitive therapy in depressed patients. J Affect Disord 49:59–72

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  73. The UK ECT review group (2003) Efficacy and safety of electroconvulsive therapy in depressive disorders: a systematic review and meta-analysis. Lancet 361:799–808

    Article  Google Scholar 

  74. Motto JA, Bostrom AG (2001) A randomized controlled trial of postcrisis suicide prevention. Psychiatr Serv 52:828–833

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  75. Gaebel W et al (2011) Relapse prevention in first-episode schizophrenia – maintenance vs intermittent drug treatment with prodrome-based early intervention: results of a randomized controlled trial within the German Research Network on Schizophrenia. J Clin Psychiatry 72:205–218

    Article  PubMed  Google Scholar 

  76. Lehman AF et al (1998) Translating research into practice: The Schizophrenia Patient Outcomes Research Team (PORT) treatment recommendations. Schizophr Bull 24:1–10

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  77. Lehman AF et al (2004) The Schizophrenia Patient Outcome Research Team (PORT): updated treatment recommendations 2003. Schizophr Bull 30:193–217

    Article  PubMed  Google Scholar 

  78. Mitchell et al (2011) Guideline concordant monitoring of metabolic risk in people treated with antipsychotic medication: systematic review and meta-analysis of screening practices. Psychol Med 10:1–23

    Google Scholar 

  79. De Hert et al (2011) Physical illness in patients with severe mental disorders. II. barriers to care, monitoring and treatment guidelines, plus recommendations at the system and individual level. World Psychiatry 10:138–151

    Google Scholar 

  80. De Hert et al (2009) Cardiovascular disease and diabetes in people with severe mental illness position statement from the European Psychiatric Association (EPA), supported by the European Association for the Study of Diabetes (EASD), and the European Society of Cardiology (ESC). Eur Psychiatry 24:412–424

    Article  Google Scholar 

  81. Buchkremer G, Klingberg S, Holle R et al (1997) Psychoeducational psychotherapy for schizophrenicpatients and their key relatives or care-givers: results of a 2-year follow up. Acta Psychiatr Scand 96:483–491

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  82. Cormac et al (2003) Cognitive behaviour therapy for schizophrenia. Cochrane Database Syst Rev Issue 1, 2003. 2001

  83. Garety PA, Fowler DG, Freeman D et al (2008) Cognitive-behavioral therapy and family intervention for relapse prevention and symptom reduction in psychosis: randomized controlled trial. BJPsych 192:412–423

    Google Scholar 

  84. Gould et al (2001) Cognitive therapy for psychosis in schizophrenia: an effect size analysis. Schizophr Res 48:335–342

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  85. Jackson HJ, MCGorry PD, Killackey E et al (2008) Acute-phase and 1-year follow-up results of a randomized controlled trial of CBT versus Befriending for first-episode psychosis: the ACE project. Psychological Medicine 38:725–735

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  86. Pilling et al (2002) Psychological treatments in schizophrenia: I. Meta-analysis of family intervention and cognitive behaviour therapy. Psychol Med 32:763–782

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  87. Wykes T et al (2008) Cognitive behavioral therapy for schizophrenia: effects sizes, clinical models, and methodological rigor. Schizophr Bull 34:523–537

    Article  PubMed  Google Scholar 

  88. Pekkala E, Merinder (2002) Psychoeducation for schizophrenia. Cochrane Database Syst Rev 2:CD002831

    PubMed  Google Scholar 

  89. Xia J et al (2011) Psychoeducation for schizophrenia. Schizophr Bull 37:21–22

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  90. Rummel-Kluge, Kissling (2008) Psychoeducation in schizophrenia: new developments and approaches in the field. Curr Opin Psychiatry 21:168–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

  91. Greenberg GA, Rosenheck RA (2005) Continuity of care and clinical outcomes in a national health system. Psychiatr Serv 56:427–433

    Article  PubMed  Google Scholar 

  92. Ilgen et al (2008) Continuing care after inpatient psychiatric treatment for patients with psychiatric and substance use disorders. Psychiatr Serv 59:982–988

    Article  PubMed  Google Scholar 

  93. Munk-Jorgensen P, Mors O et al (2000) The schizophrenic patient in the somatic hospital. Acta Psychiatr Scand 102 (Suppl 407):96–99

    Article  Google Scholar 

  94. Nordentoft M et al (2002) OPUS study: suicidal behaviour, suicidal ideation and hopelessness among patients with first-episode psychosis. One-year follow-up of a randomised controlled trial. Br J Psychiatry 43:98–106

    Article  Google Scholar 

  95. Siris SG (1991) Diagnosis of secondary depression in schizophrenia: implications for DSM-IV. Schizophr Bull 17:75–98

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  96. Babidge NC, Buhrich N, Butler T (2001) Mortality among homeless people with schizophrenia in Sydney, Australia: a 10-year follow-up. Acta Psychiatr Scand 103:105–110

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  97. Pharoah F et al (2010) Family Intervention for schizophrenia. Cochrane Database Syst Rev 12:CD000088

    PubMed  Google Scholar 

  98. Catty J et al (2008) Predictors of employment for people with severe mental illness: results of an international six-centre randomised controlled trial. Br J Psychiatry 192:224–231

    Article  PubMed  Google Scholar 

  99. Crowther R et al (2001) Vocational rehabilitation for people with severe mental illness. Cochrane Database Syst Rev 2:CD003080

    PubMed  Google Scholar 

  100. Lehman AF et al (2002) Improving employment outcomes for persons with severe mental illnesses. Arch Gen Psychiatry 59:165–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehungen hin: P. Falkai: keine. W. Gaebel: Unterstützung für wissenschaftliche Symposien durch die Janssen-Cilag GmbH, Neuss, Lilly Deutschland GmbH, Bad Homburg, und Servier, München. Mitglied der Fakultät der Lundbeck International Neuroscience Foundation (LINF), Dänemark. I. Großimlinghaus: keine. B. Janssen: keine. D. Reich-Erkelenz: keine. T. Wobrock: Honorare für Referententätigkeit von AstraZeneca, Alpine Biomed, Bristol Myers Squibb, Janssen Cilag, Eli Lilly, Essex, Fa. I3G, Novartis, Organon, Pfizer, Sanofi-Synthelabo/Aventis sowie Unterstützung bei Reisekosten und Kongressen durch AstraZeneca, Bristol Myers Squibb, Eli Lilly, Essex, Janssen Cilag, Lundbeck, Sanofi-Synthelabo/Aventis. Finanzielle Unterstützung von Forschungsaktivitäten durch die DFG, das BMBF, AstraZeneca (Investigator initiierte Studie, IIT), Fa. Cerbomed, Fa. I3G und dem AOK-Bundesverband/Landesverband Niedersachsen (Auftragsforschung). J. Zielasek: keine.

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Correspondence to I. Großimlinghaus M.Sc..

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P. Falkai und W. Gaebel haben gleichermaßen zu der Arbeit beigetragen.

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Großimlinghaus, I., Falkai, P., Gaebel, W. et al. Entwicklungsprozess der DGPPN-Qualitätsindikatoren. Nervenarzt 84, 350–365 (2013). https://doi.org/10.1007/s00115-012-3705-4

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