Zusammenfassung
Hintergrund
Schmerzen erzeugen bei Kindern und Jugendlichen nicht nur Leidensdruck, sondern führen auch zu Schulfehlzeiten, Medikamenteneinnahme, ärztlicher Inanspruchnahme und einem erhöhten Risiko für Schmerzen im Erwachsenenalter.
Ziel der Arbeit
Auf Datengrundlage der bundesweiten Studie zur Gesundheit der Kinder und Jugendlichen in Deutschland (KiGGS Welle 2, 2014–2017) werden wiederholt auftretende Kopf‑, Bauch- und Rückenschmerzen in den letzten 3 Monaten bei Mädchen und Jungen berichtet und mit Daten der KiGGS-Basiserhebung (2003–2006) verglichen. Folgen wiederholt auftretender Kopfschmerzen werden ebenfalls untersucht.
Material und Methoden
Für die Analysen standen aus KiGGS Welle 2 Daten von >11.000 Teilnehmenden und aus der Basiserhebung von >12.000 Teilnehmenden zwischen 3 und 17 Jahren zur Verfügung. Für 3‑ bis 10-jährige Kinder beantworteten die Eltern/Sorgeberechtigten die Fragen, während 11- bis 17-Jährige selbst Auskunft gaben.
Ergebnisse
Bei 3‑ bis 10-Jährigen kommen wiederholt auftretende Bauchschmerzen am häufigsten vor und betreffen ein Drittel der Mädchen und ein Viertel der Jungen. Bei 11- bis 17-Jährigen sind wiederholt auftretende Kopfschmerzen führend und betreffen fast jedes zweite Mädchen und etwa jeden dritten Jungen. Die 3‑Monats-Prävalenz wiederholt auftretender Kopf‑, Bauch- und Rückenschmerzen hat bei Mädchen und Jungen vor allem in den Altersgruppen 7 bis 10 Jahre und 11 bis 13 Jahre zugenommen. Jugendliche nehmen bei wiederholt auftretenden Kopfschmerzen fast doppelt so oft Medikamente ein wie Kinder.
Diskussion
Kopf‑, Bauch- und Rückenschmerzen sind nach wie vor und mit zum Teil steigender Prävalenz sehr häufige Symptome bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ihre Prävention benötigt einen ganzheitlichen Blick auf die Kindergesundheit im psychosozialen Lebensumfeld- und Versorgungskontext.
Abstract
Background
Pain not only causes suffering in children and adolescents, but also leads to school absenteeism, medication intake, medical treatment, and an increased risk of recurrent pain in adulthood.
Objectives
Based on data from the nationwide German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS Wave 2, 2014–2017), the 3‑month prevalence of recurrent headache, abdominal and back pain in girls and boys is reported, and is compared with the prevalence from the KiGGS baseline survey (2003–2006). The consequences of recurrent headache were also explored.
Materials and methods
Data from >11,000 participants (KiGGS Wave 2) and from >12,000 (KiGGS baseline) participants aged between 3 and 17 years were analyzed. For 3‑ to 10-year-olds, parents/guardians answered the questions, while 11- to 17-year-olds provided information themselves.
Results
In 3‑ to 10-year-olds, recurrent abdominal pain was most prevalent, affecting one third of girls and one quarter of boys. Headache was the most frequent type of pain in 11- to 17-year-olds, affecting almost every second girl and about every third boy. The 3‑month prevalence of recurrent headache, abdominal and back pain has increased in girls and boys, especially in the age groups 7 to 10 years and 11 to 13 years. Among recurrent headache sufferers, adolescents take medication almost twice as often as children.
Conclusions
Headache, abdominal, and back pain are still and with increasing prevalence very common symptoms in children and adolescents in Germany. Their prevention requires a holistic view of children’s health in the psychosocial living environment, and healthcare context.
Literatur
Butler D, Moseley LG (2005) Schmerzen verstehen. Springer, Heidelberg
Krause L, Neuhauser H, Hölling H, Ellert U (2016) Kopf‑, Bauch- und Rückenschmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland – Aktuelle Prävalenzen und zeitliche Trends. Ergebnisse der KiGGS-Studie: Erste Folgebefragung (KiGGS Welle 1). Monatsschr Kinderheilkd 5:416–426
Du Y, Ellert U, Zhuang W, Knopf H (2012) Analgesic use in a national community sample of German children and adolescents. Eur J Pain 16:934–943
Krause L, Mauz E (2018) Kopf, Bauch- und Rückenschmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Thüringen: Repräsentative Ergebnisse einer regionalen Modulstudie in KiGGS Welle 1. Schmerz 32:105–114
Ellert U, Neuhauser H, Roth-Isigkeit A (2007) Schmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Prävalenz und Inanspruchnahme medizinischer Leistungen. Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:711–717
Newacheck PW, Taylor WR (1992) Childhood chronic illness: prevalence, severity, and impact. Am J Public Health 82:364–371
Chitkara DK, Talley NJ, Schleck C, Zinsmeister AR, Shah ND, Locke GR 3rd (2009) Recollection of childhood abdominal pain in adults with functional gastrointestinal disorders. Scand J Gastroenterol 44:301–307
Antonaci F, Voiticovschi-Iosob C, Di Stefano AL, Galli F, Ozge A, Balottin U (2014) The evolution of headache from childhood to adulthood: a review of the literature. J Headache Pain 15:15
Hestbaek L, Leboeuf-Yde C, Kyvik KO, Manniche C (2006) The course of low back pain from adolescence to adulthood: eight-year follow-up of 9600 twins. Spine 31:468–472
Anttila P, Metsahonkala L, Sillanpaa M (2006) Long-term trends in the incidence of headache in Finnish schoolchildren. Pediatrics 117:e1197–e1201
Holstein BE, Andersen A, Denbaek AM, Johansen A, Michelsen SI, Due P (2018) Short communication: persistent socio-economic inequality in frequent headache among Danish adolescents from 1991 to 2014. Eur J Pain 22:935–940
Santalahti P, Aromaa M, Sourander A, Helenius H, Piha J (2005) Have there been changes in children’s psychosomatic symptoms? A 10-year comparison from Finland. Pediatrics 115:e434–e442
Albers L, von Kries R, Heinen F, Straube A (2015) Headache in school children: is the prevalence increasing? Curr Pain Headache Rep 19:4
Calvo-Muñoz I, Gómez-Conesa A, Sánchez-Meca J (2013) Prevalence of low back pain in children and adolescents: a meta-analysis. BMC Pediatr 13:14
Sillanpää M, Anttila P (1996) Increasing prevalence of headache in 7‑year-old schoolchildren. Headache 36:466–470
Wang SJ, Fuh JL, Juang KD, Lu SR (2005) Rising prevalence of migraine in Taiwanese adolescents aged 13–15 years. Cephalalgia 25:433–438
Kamtsiuris P, Lange M, Schaffrath Rosario A (2007) Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Stichprobendesign, Response und Nonresponse-Analyse. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50:547–556
Hoffmann R, Lange M, Butschalowsky H et al (2018) Querschnitterhebung von KiGGS Welle 2 – Teilnehmendengewinnung, Response und Repräsentativität. J Health Monit 3:82–96. https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-12018-17801
Klein M, Kühhirt M (2010) Sozial erwünschtes Antwortverhalten bezüglich der Teilung häuslicher Arbeit. Methoden Daten Analysen 4:79–104
Lampert T, Hoebel J, Kuntz B, Müters S, Kroll LE (2018) Messung des sozioökonomischen Status und des subjektiven sozialen Status in KiGGS Welle 2. J Health Monit 3:114–133. https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2018-016
Frank L, Yesil-Jürgens R, Born S, Hoffmann R, Santos-Hövener C, Lampert T (2018) Maßnahmen zur verbesserten Einbindung und Beteiligung von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund in KiGGS Welle 2. J Health Monit 3:134–151. https://doi.org/10.17886/RKI-GBE-2018-017
Forschungsdatenzentrum der Statistischen Ämter des Bundes und der Länder (2017) Mikrozensus 2013. http://www.forschungsdatenzentrum.de/bestand/mikrozensus/. Zugegriffen: 13. März 2019
StataCorp LLC (2015) Stata Survey Data Reference Manual, Release 14. https://www.stata.com/manuals14/svy.pdf. Zugegriffen: 13. März 2019
Du Y, Knopf H, Zhuang W, Ellert U (2011) Pain perceived in a national community sample of German children and adolescents. Eur J Pain 15:649–657
Perry MC, Yaeger SK, Toto RL, Suresh S, Hickey RW (2018) A modern epidemic: increasing pediatric emergency department visits and admissions for headache. Pediatr Neurol 89:19–25
Fearon P, Hotopf M (2001) Relation between headache in childhood and physical and psychiatric symptoms in adulthood: national birth cohort study. BMJ 322:1145
Stein K, Pearson R, Stein A, Fazel M (2017) The predictive value of childhood recurrent abdominal pain for adult emotional disorders, and the influence of negative cognitive style. Findings from a cohort study. PLoS ONE 12:e185643
Straube A, Aicher B, Förderreuther S et al (2013) Period prevalence of self-reported headache in the general population in Germany from 1995–2005 and 2009: results from annual nationwide population-based cross-sectional surveys. J Headache Pain 14:11
Dunn KM, Hestbaek L, Cassidy JD (2013) Low back pain across the life course. Best Pract Res Clin Rheumatol 27:591–600
Heinrich M, Morris L, Gaßmann J, Kröner-Herwig B (2015) Kopfschmerzhäufigkeit und Kopfschmerztypen bei Kindern und Jugendlichen – Ergebnisse einer epidemiologischen Befragung. Aktuelle Neurol 34:457–463
Kröner-Herwig B, Heinrich M, Morris L (2007) Headache in German children and adolescents: a population-based epidemiological study. Cephalalgia 27:519–527
Ostkirchen GG, Andler F, Hammer F et al (2006) Prevalences of primary headache symptoms at school-entry: a population-based epidemiological survey of preschool children in Germany. J Headache Pain 7:331–340
Roth-Isigkeit A, Thyen U, Raspe HH, Stöven H, Schmucker P (2004) Reports of pain among German children and adolescents: an epidemiological study. Acta Paediatr 93:258–263
Roth-Isigkeit A, Thyen U, Stöven H, Schwarzenberger J, Schmucker P (2005) Pain among children and adolescents: restrictions in daily living and triggering factors. Pediatrics 115:e152–e162
Raspe H, Matthis C, Croft P, O’Neill T, European Vertebral Osteoporosis Study Group (2004) Variation in back pain between countries: the example of Britain and Germany. Spine 29:1017–1021
Fendrich K, Vennemann M, Pfaffenrath V et al (2007) Headache prevalence among adolescents—the German DMKG headache study. Cephalalgia 27:347–354
Franze M, Fendrich K, Schmidt CO, Splieth C, Hoffmann W (2010) Schmerzen und Schmerzmanagement bei Kindern in Greifswald und Ostvorpommern: Vergleich mit den Ergebnissen des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Gesundheitswesen 72:e45–e50
Poethko-Müller C, Thamm R, Heidemann H, Busch M, Neuhauser H (2019) Fieberkrämpfe, Epilepsie, Migräne, Diabetes und Herzerkrankungen sowie Masern, Windpocken und Keuchhusten bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Ergebnisse aus KiGGS Welle 2. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. https://doi.org/10.1007/s00103-019-03004-x
King S, Chambers CT, Huguet A et al (2011) The epidemiology of chronic pain in children and adolescents revisited: a systematic review. Pain 152:2729–2738
HBSC-Studienverbund Deutschland (2015) Studie Health Behaviour in School-aged Children – Faktenblatt „Psychosomatische Beschwerdelast von Kindern und Jugendlichen“
Moré A (2008) Zur Geschlechtsspezifik bei (neuro)psychologischen und psychosomatischen Störungen aus Sicht der pädiatrischen Psychologie. In: Rieder A, Lohff B (Hrsg) Gender Medizin. Geschlechtsspezifische Aspekte für die klinische Praxis, 2. Aufl. Springer, Wien, S 89–106
Vincent K, Tracey I (2008) Hormones and their interaction with the pain experience. Rev Pain 2:20–24
de Leeuw R, Albuquerque RJ, Andersen AH, Carlson CR (2006) Influence of estrogen on brain activation during stimulation with painful heat. J Oral Maxillofac Surg 64:158–166
Straube A, Heinen F, Ebinger F, von Kries R (2013) Headache in school children: prevalence and risk factors. Dtsch Arztebl Int 110:811–818
Alabas OA, Tashani OA, Tabasam G, Johnson MI (2012) Gender role affects experimental pain responses: a systematic review with meta-analysis. Eur J Pain 16:1211–1223
Gaßmann J, Vath N, van Gessel H, Kröner-Herwig B (2009) Risk factors for headache in children. Dtsch Arztebl Int 106:509–U516
Sansone RA, Sansone LA (2008) Bully victims: psychological and somatic aftermaths. Psychiatry (Edgmont) 5:62–64
Milde-Busch A, Blaschek A, Borggräfe I, Heinen F, Straube A, von Kries R (2010) Associations of diet and lifestyle with headache in high-school students: results from a cross-sectional study. Headache 50:1104–1114
Skoffer B, Foldspang A (2008) Physical activity and low-back pain in schoolchildren. Eur Spine J 17:373–379
LeResche L, Mancl LA, Drangsholt MT, Saunders K, Von Korff M (2005) Relationship of pain and symptoms to pubertal development in adolescents. Pain 118:201–209
Taimela S, Kujala UM, Salminen JJ, Viljanen T (1997) The prevalence of low back pain among children and adolescents. A nationwide, cohort-based questionnaire survey in Finland. Spine 22:1132–1136
Kamper SJ, Yamato TP, Williams CM (2016) The prevalence, risk factors, prognosis and treatment for back pain in children and adolescents: an overview of systematic reviews. Best Pract Res Clin Rheumatol 30:1021–1036
Swain MS, Henschke N, Kamper SJ, Gobina I, Ottova-Jordan V, Maher CG (2014) An international survey of pain in adolescents. BMC Public Health 14:447
Bugdayci R, Ozge A, Sasmaz T et al (2005) Prevalence and factors affecting headache in Turkish schoolchildren. Pediatr Int 47:316–322
Groholt EK, Stigum H, Nordhagen R, Kohler L (2003) Recurrent pain in children, socio-economic factors and accumulation in families. Eur J Epidemiol 18:965–975
Carlsson J (1996) Prevalence of headache in schoolchildren: relation to family and school factors. Acta Paediatr 85:692–696
Kristjansdottir G (1996) Prevalence of self-reported back pain in school children: a study of sociodemographic differences. Eur J Pediatr 155:984–986
Ramchandani PG, Hotopf M, Sandhu B, Stein A, Team AS (2005) The epidemiology of recurrent abdominal pain from 2 to 6 years of age: results of a large, population-based study. Pediatrics 116:46–50
Fliesser M, Klipker K, Wippert PM (2019) Zur Verwendung des sozioökonomischen Status in der Gesundheitsforschung am Beispiel Rückenschmerz – systematisches Review. Gesundheitswesen 81:e10–e20
Robert Koch-Institut (Hrsg) (2008) Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) 2003–2006: Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund in Deutschland. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. RKI, Berlin
Campbell CM, Edwards RR (2012) Ethnic differences in pain and pain management. Pain Manag 2:219–230
von Baeyer CL, Spagrud LJ (2007) Systematic review of observational (behavioral) measures of pain for children and adolescents aged 3 to 18 years. Pain 127:140–150
von Baeyer CL (2006) Children’s self-reports of pain intensity: scale selection, limitations and interpretation. Pain Res Manag 11:157–162
Sundblad GM, Saartok T, Engström LM (2006) Child-parent agreement on reports of disease, injury and pain. BMC Public Health 6:276
Zhou H, Roberts P, Horgan L (2008) Association between self-report pain ratings of child and parent, child and nurse and parent and nurse dyads: meta-analysis. J Adv Nurs 63:334–342
Papageorgiou AC, Croft PR, Ferry S, Jayson MI, Silman AJ (1995) Estimating the prevalence of low back pain in the general population. Evidence from the South Manchester Back Pain Survey. Spine 20:1889–1894
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Krause, L., Sarganas, G., Thamm, R. et al. Kopf‑, Bauch- und Rückenschmerzen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 62, 1184–1194 (2019). https://doi.org/10.1007/s00103-019-03007-8
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