Zusammenfassung
Dieser Fall handelt von einem 46-jährigen Patienten nach suizidaler Intoxikation mit Eibennadeln, die zu einer therapierefraktären Bradykardie mit kardiogenem Schock führte. Zur überbrückenden Kreislaufstabilisierung musste, bis zur Verfügbarkeit des Digitalisantidots, eine va-ECMO implantiert werden. Die Gabe des Antidots im Verlauf führte zur Erholung des Spontankreislaufs. Zur Toxinelimination und Behandlung eines Leber- und Nierenversagens wurden eine Albumin- und Hämodialyse mit Adsorptionsfilter eingesetzt. Die Organersatzverfahren wurden im Verlauf beendet und der Patient ohne Folgeschäden verlegt.
Abstract
We present the case of a 46-year-old male who developed refractory bradycardia with cardiogenic shock after attempting suicide by ingestion of yew leaves. Due to delayed availability of the Digoxin immune fab, a va-ECMO was established to maintain sufficient circulation. Administration of the digoxin fab resulted in recovery of spontaneous circulation. Continuous venovenous hemodiafiltration with hemoadsorption and albumin dialysis were initiated with the intention to remove immune fab-toxin complexes and as organ support in acute kidney and liver failure. Within 5 days the patient was successfully weaned from ECMO, liver support and renal replacement and discharged without physical sequelae.
Abbreviations
- ALV:
-
Akutes Leberversagen
- ECMO:
-
Extrakorporale Membranoxygenierung
- VA:
-
Venoarteriell
- 3,5-DMP:
-
3,5-Dimethoxyphenol
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J. Ajouri, R. M. Muellenbach, C. B. Rolfes, K. Weber, F. Schuppert, A.A. Peivandi und C. Reyher geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Ajouri, J., Muellenbach, R.M., Rolfes, C.B. et al. Kardiogener Schock nach Eibennadelintoxikation. Anaesthesist 71, 210–213 (2022). https://doi.org/10.1007/s00101-021-01048-w
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-021-01048-w