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Intensified External-Beam Radiation Therapy Improves the Outcome of Stage 4 Neuroblastoma in Children > 1 Year with Residual Local Disease

Eine intensivierte externe Strahlentherapie verbessert die Prognose von Kindern > 1 Jahr mit Neuroblastom mit Resttumor

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Background and Purpose:

In neuroblastoma, the value of radiation therapy in high-intensive first-line treatment protocols is still not exactly known but radiation-associated long-term effects need to be considered. The impact of external-beam radiation therapy (EBRT) on event-free (EFS) and overall survival (OS) of stage 4 neuroblastoma patients of the NB97 trial was analyzed.

Patients and Methods:

The authors retrospectively analyzed data of 110 stage 4 neuroblastoma patients ≥ 1 year who underwent induction therapy and high-dose chemotherapy with stem cell transplantation without relapse. Intensified local EBRT (36 Gy) of the residual tumor volume was reserved for patients with residual viable tumor documented by MRI and corresponding metaiodobenzylguanidine (MIBG) uptake.

Results:

13 patients who received EBRT for local residual disease had similar outcome (3-year EFS 85 ± 10%, 3-year OS 92 ± 7%) as 74 patients without any MIBG residual (3-year EFS 61 ± 6%, 3-year OS 75 ± 6%). Outcome was worse in 23 children without EBRT to residual primary (3-year EFS 25 ± 10%, 3-year OS 51 ± 11%). Separate analysis of 14 patients with isolated localized residual disease found far better outcome of eight patients with EBRT (3-year EFS 100%, 3-year OS 100%) compared to six patients without EBRT (3-year EFS 20 ± 18%, 3-year OS 20 ± 18%). Multivariate analysis identified EBRT as influential on EFS (hazard ratio 0.27) and OS (hazard ratio 0.17) in addition to MYCN amplification and presence of primary tumor site MIBG residual.

Conclusion:

EBRT appeared effective in high-intensive treatment of stage 4 neuroblastoma. It seems to compensate the disadvantage of incomplete response to induction chemotherapy. These retrospective results need confirmation by a prospective randomized trial.

Hintergrund und Ziel:

Der Wert einer intensivierten lokalen Strahlentherapie (RT) bei Neuroblastom Stadium 4 bei Kindern ≥ 1 Jahr ist nicht genau definiert. Ihre möglichen Spätfolgen müssen berücksichtigt werden. Deshalb wurde der Einfluss der RT auf das ereignisfreie (EFS) und Gesamtüberleben (OS) von Patienten der NB97-Studie analysiert.

Patienten und Methodik:

Eingeschlossen wurden 110 Patienten ≥ 1 Jahr mit Neuroblastom Stadium 4, welche Induktionstherapie und Hochdosis-Chemotherapie mit Stammzelltransplantation rezidivfrei erhalten hatten. Eine perkutane Strahlentherapie des Resttumorvolumens (36 Gy) war vorgesehen, wenn vor Hochdosis-Chemotherapie noch ein im MRT nachweisbarer Rest des Primärtumors mit korrespondierender Metaiodbenzylguanidin-(MIBG-)Mehrbelegung bestand.

Ergebnisse:

Insgesamt 13 Patienten erhielten eine RT des Primärtumorrests. Ihr Überleben (3-Jahres-EFS 85 ± 10%, 3-Jahres-OS 92 ± 7%) entsprach dem von 74 Patienten ohne Resttumor (3-Jahres-EFS 61 ± 6%, 3-Jahres-OS 75 ± 6%). Die Prognose war deutlich schlechter, wenn bei aktivem Primärtumorrest keine RT erfolgte (3-Jahres-EFS 25 ± 10%, 3-Jahres-OS 51 ± 11%, n = 23). Eine separate Analyse von 14 Patienten mit isoliertem Rest des Primärtumors zeigte ein wesentlich besseres Überleben der acht Patienten mit RT (3-Jahres-EFS 100%, 3-Jahres-OS 100%) im Vergleich zu sechs Patienten ohne RT (3-Jahres-EFS 20 ± 18%, 3-Jahres-OS 20 ± 18%). Die multivariate Analyse identifzierte neben MYCN-Amplifikation und Primärtumorrest auch die RT des Primärtumorrests als unabhängigen prognostischen Faktor für EFS (Hazard-Ratio 0,27) und OS (Hazard-Ratio 0,17).

Schlussfolgerung:

Die lokale RT erwies sich als wirksames Element in der Behandlung des Neuroblastoms Stadium 4 bei Kindern ≥ 1 Jahr. Die Ergebnisse dieser retrospektiven Analyse müssen durch eine prospektive, randomisierte Studie bestätigt werden.

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Correspondence to Thorsten Simon MD.

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Simon, T., Hero, B., Bongartz, R. et al. Intensified External-Beam Radiation Therapy Improves the Outcome of Stage 4 Neuroblastoma in Children > 1 Year with Residual Local Disease. Strahlenther Onkol 182, 389–394 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1498-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-006-1498-8

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