Abstract
In an integrated approach, the authors examine the most efficient combination of noninvasive and invasive biochemical, immunologic, functional, molecular, imaging and biopsy-derived biomarkers for their applicability in the diagnosis of cardiomyopathies in general and dilated cardiomyopathy (DCM) in particular. A careful selection out of the cascade of available biomarkers will allow, in individual patients, to diagnose certain conditions of cardiomyopathies without endomyocardial biopsy, e.g., borreliosis, rickettsiosis, HIV cardiomyopathy. Viral persistence in DCM associated with inflammation will need both noninvasive (echocardiography, cardiovascular magnetic resonance) and invasive biomarkers (polymerase chain reaction for viral persistence or their exclusion in case of autoreactive myocarditis and quantitative immunohistology, both from endomyocardial biopsy).
Zusammenfassung
Ein integrierter Ansatz nichtinvasiver und invasiver Biomarker (biochemische, immunologische, funktionale, molekulare, durch Endomyokardbiopsie gewonnene Histologie, Immunhistologie und Polymerase-Kettenreaktion kardiotroper Erreger) stellt für den individuellen Patienten mit der Verdachtsdiagnose einer dilatativen Kardiomyopathie der geeigneten Ansatz zur ätiologisch fundierten Diagnose dar. Borreliose mit Herzbeteiligung, Rickettsiose und HIV-Kardiomyopathie sind, eine passende Anamnese vorausgesetzt, mit einer Kombination serologischer und nichtinvasiver bildgebender Methoden zu diagnostizieren. Viruspersistenz mit oder ohne Inflammation sowie eine autoreaktive inflammatorische Kardiomyopathie setzen neben nichtinvasiven Entzündungs-, Nekrose- und Funktionsmarkern die definitive Klärung durch eine Endomyokardbiopsie voraus. Diese ist medizinisch sinnvoll, wenn, wie die inflammatorische Kardiomyopathie impliziert, eine globale (eingeschränkte Ejektionsfraktion) oder regionale linksventrikuläre Funktionsstörung vorliegt.
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Schulz-Menger, J., Maisch, B., Abdel-Aty, H. et al. Integrated Biomarkers in Cardiomyopathies. Herz 32, 458–472 (2007). https://doi.org/10.1007/s00059-007-3046-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-007-3046-4