Abstract
A child of almost three, who had taken a lethal dose of 30 to 40 mg/kg Pheniramine maleinate (Avil-retard tablets), was treated by means of gastric lavage, purgatives, forced diuresis, transperitoneal dialysis and exchange transfusions. The symptomatic treatment consisted in administration of diazepam for generalized paroxysms and excessive hyperkinesia and infusions to stabilize circulation and renal function. The concentrations of Avil and Nor-Avil were determined in different specimens of serum, dialysates, urine and feces. The results indicate that forced diuresis facilitates the excretion of larger amounts of Avil. Purgatives should be administered as well in poisoning with Avil-retard because of its delayed absorption. Transperitoneal dialysis proved to have little effect. Exchange transfusions facilitated rapid reduction of the high concentration of the drug in the blood.
Zusammenfassung
Ein fast 3 Jahre altes Kleinkind, das eine letale Dosis von 30 bis 40 mg/kg Pheniraminmaleinat in Form von Avil-retard Dragees eingenommen hatte, wurde mit Magenspülungen, abführenden Maßnahmen, forcierter Diurese, Blutaustauschtransfusionen und Peritonealdialyse behandelt. Die symptomatische Behandlung bestand in der Applikation von Diazepam wegen generalisierter Krampfanfälle und hochgradiger Bewegungsunruhe sowie in Infusionen zur Stabilisierung der Kreislauf- und Nierenfunktionen. Die Konzentrationen von Avil und Nor-Avil wurden in verschiedenen Proben von Serum, Dialysaten, Harn und Stuhl bestimmt. Die Ergebnisse erlauben den Schluß, daß durch forcierte Diurese größere Mengen Avil eliminiert werden können. Auch abführende Maßnahmen sollten bei Vergiftungen mit Avil-retard wegen seiner verzögerten Resorption eingeleitet werden. Die Peritonealdialyse erwies sich als wenig wirkungsvoll. Durch eine Blutaustauschtransfusion konnte der hohe Blutspiegel rasch gesenkt werden.
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Diekmann, L., Hösemann, R. & Dibbern, H.W. Pheniramin (Avil)-Intoxikation bei einem Kleinkind. Arch. Toxikol. 29, 317–324 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00326647
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00326647